PKN viert feest zonder scherpe randjes


Aanstaande zondag viert de PKN haar 10-jarig bestaan. Op uitnodiging door Trouw heb ik de liturgie voor deze jubileumviering vergeleken met die uit 2003 toen de PKN werd opgericht. In Trouw van vandaag zeg ik daarover het volgende.

Een kerkdienst met bijdragen van een musicalster, een operazanger en een popband – als wetenschapper vindt hij het bijzonder interessant, zegt de katholieke cultuurtheoloog Frank Bosman. “Maar ik kan je vertellen: in de rooms-katholieke kerk zou het ondenkbaar zijn.” Hij begrijpt de achterliggende gedachte wel, zegt Bosman: “Een seculier lied kan in een christelijke context een religieuze dimensie laten doorvibreren. Ik denk ook dat er in de seculiere cultuur veel religie te vinden is, daar wijs ik altijd graag op. Maar in een expliciet kerkelijke context wrikt het. Wie over de drempel van de kerk stapt, gaat een ander taalveld binnen, neemt een andere houding aan. De kerk wil een contrast bieden tegen het leven van alledag. Daarbij passen moeilijk liedjes die je al hoort op 538 of Q-Music. De liturgie is bedoeld als een rechtstreekse verwijzing naar het transcendente, zonder geforceerde interpretaties.” Hoe de rooms-katholieke kerk dan wel een jubileum zou vieren? Bosman: “Met een plechtige eucharistie met een bisschop in vol ornaat en veel kaarsen en wierook.”

Bron: Trouw

Plaats een reactie