Kerk & social media

Eric van den Berg (www.isimedia.nl) en Frank G. Bosman (red.), Handboek kerk en social media, Boekencentrum, 978 902 392 650 4, € 18,90 | bestellen

kerkensocialmediaMet elkaar steken we steeds meer tijd in social media. Toch doen kerken er nog weinig tot niets mee. Dit handboek maakt kerken wakker en biedt visie en praktische ondersteuning. In 2012 is de Twitterkerkdienst door gebroken. LinkedIn-groepen worden ingezet voor de kennisbevordering van onder kerkelijke professionals. Facebook is er voor de opbouw van de lokale kerkgemeenschap en YouTube voor catechese.

Toch zijn sociale media voor veel christelijke kerken nog een brug te ver. Eric van de Berg (auteur van het Handboek Kerk en internet) en Frank G. Bosman (cultuurtheoloog en bekend blogger) riepen daarom chrsitelijek auteurs op om een antwoord te geven op de vraag hoe christelijke kerken zich effectief kunnen verbinden met social media. Het resultaat mag er zijn: Dit boek bevat prikkelende analyses, heldere theologische doordenkingen en handreikingen voor effectief en pragmatisch social media beleid. Het is dan ook geschreven voor predikanten, priesters, kerkeraadsleden, communicatiecommissies en beleidsmakers in katholieke en protestantse kerken.

Het eerste boek over kerken en social media | Voor predikanten, priesters, kerkenraadsleden, communicatiecommissies en beleidsmakers in katholieke en protestantse kerken

Recensies

  • ‘Twee jonge honden binnen de r.k.-kerk (…) slaan de trommel en roeren zich in menig debat. Ze zijn het levende voorbeeld van wat je met social media kunt bereiken.’ (Willien van Wieringen, Interpretatie, 22-09-13)
  • Kerken en social media, voor sommigen nog een onbekende combinatie. Binnen de kerkelijke gemeentes zijn de meningen er sterk over verdeeld. Cultuurtheoloog Frank Bosman en mediawetenschapper Eric van den Berg schreven samen met andere mediaspecialisten en theologen een boek over hoe kerken social media kunnen inzetten. (EO.nl, 07-06-13)
  • ‘Al met al ben ik blij met dit boek. Het kan voor veel mensen een leidraad zijn naar het virtuele Areopagus dat het internet is. (…) Het Handboek kerk en social media is geen perfect boek, maar uniek in zijn soort en daarom voor de christenprofessional onmisbaar. En de niet-christelijke reliprof zal er ook wat aan hebben.’ (Gauwain van Kooten, Nieuwwij.nl, 20-02-13)
  • ‘Het boek is het lezen waard voor alle (aanstaande) gebruikers én criticasters, door de geweldige hoeveelheid zinvol en leesbaar materiaal, die wordt aangeboden.’ (Dominee Janneke Nijboer, Kerkinformatie, februari 2013)
  • ‘Elke kerkelijke gemeente die aan de slag wil gaan met social media moet eigenlijk dit boek aanschaffen: het is werkelijk een handboek dat je alle ins en outs van Twitter, Facebook en andere vormen van social media bijbrengt. (…) Beide delen zijn interessant voor zowel actieve twitteraars als mensen die er nog vrijwel niets van weten. Zodoende is het een echte must have voor iedereen die namens de kerk bezig is op social media.’ (Vrijzinnig.nl, 09-01-13 )
  • Vijf kerkelijke en religieuze initiatieven op internet kregen vrijdag een prijs, de Webfish Award. Tevens werd het ‘Handboek kerk en social media’ gepresenteerd. In het boek wordt geen grote nadruk gelegd op nieuwe sociale mediatechnieken waarmee de kerk zich op het web kan promoten. Al begint het boek er wel mee. Deze keer ook geen snelle Bijbeltekst of vlotte theologie waaruit zou blijken dat elke zichzelf respecterende kerkelijke gemeente op internet moet. In dit boek wordt veel plaats ingeruimd voor grondige bezinning. Wellicht is dit boek niet het podium om sociale media geheel onbevangen te benaderen. Maar eenzijdig is de reflectie beslist niet. Sociale media is een opdracht, zo eindigt het boek. (Reformatorisch dagblad, 07-12-12)
  • ‘Als de kerken daar greep op willen hebben, moeten ze meegaan in de vernieuwing. ‘Met het goud van Egypte’, zegt Frank Bosman, ‘is het gouden kalf gemaakt en de tabernakel’. (…) Ik ben blij met dit nieuwe Handboek voor de sociale media en de kerk. Blij ook, dat ik nu mijn stencils – een testimonium paupertatis – kan weggooien. Blij dat de kerken op deze manier zich de sociale media verder kunnen toeëigenen. In een eflits van de Raad hebben we het als volgt geformuleerd : Een theoloog heeft in zijn werk een Bijbel, een woordenboek en een grammatica onder handbereik, en het is raadzaam om daar het ‘Handboek Kerk en social media’ aan toe te voegen.’ Lees de recensie.’ (Klaas van der Kamp, secretaris landelijke Raad van Kerken, RaadvanKerken.nl, 07-12-12)

Medewerkers

Aan dit handboek werken auterus mee uit katholieke en protestantse kringen die geworven zijn via crowdsourcing. Naast de reeds genoemd Eric van de Berg en Frank Bosman zijn dat: Roderick Vonhögen, Janne Nijboer, Johannes van den Akker, Ruard Ganzevoort, Johan Roeland, Theo Zijderveld, Jos de Kock, Anton ten Klooster en Hendro Munsterman.

Bestel bij BOL.com of bij uw lokale boekverloperk

Plaats een reactie