Frank G. Bosman

Weblog van een cultuurtheoloog

Wetenschappelijke artikelen

2022

‘There is no order in which God calls us. The depiction of Christianity and Christians in the Netflix series Squid Game’, in: Journal of Religion, Film and Media 8/1 (2022), p. 105-128. 🇬🇧 + download on JRFM.eu.

🇬🇧 (1) – 🇳🇱 (0)

2021

‘Finding faith between the sciences. The cases of The Outer Worlds and Mass Effect Andromeda’, in: Theologica 11/1 (2021), p. 145-191. 🇬🇧 +download on AUCT.

‘I Am Not Good at Any of This. Playing with Homoeroticism in The Arabian Nights’, in: Religions 12/7 (2021). 🇬🇧 + download on MDPI.

‘Reading The Book of Joseph. A communication-oriented analysis of Far Cry 5’, in: Journal of religion, film, and media 7/1 (2021), p. 145-171. 🇬🇧 + download on JRFM.eu.

‘Inner Sanctum. Digital labyrinths as postmodern pilgrimages. The cases of the Talos Principle and the Turing Test, in: Pieter Hartog, Shulamit Laderman, Vered Tohar and Archibald van Wieringen (red.), Jerusalem and other holy places as foci of multireligious and ideological confrontation, Leiden (2021), p. 50-70. 🇬🇧

‘God in hiding. Monasticism and religious analphabetism’, in: VJTR 85 (2021), p. 122-134.

‘Zes perspectieven op de relatie tussen kunst en religie’, in: Wessel Stoker and Frank G. Bosman (eds.), Kunstenaars in Gods spoor. Peilingen naar het religieuze en spirituele van de kunst in een seculiere wereld, Almere: Parthenon (2021), 18-29. 🇳🇱

‘De “Prima Macula”. Videogames als religieuze kunst’, in: Wessel Stoker and Frank G. Bosman (eds.), Kunstenaars in Gods spoor. Peilingen naar het religieuze en spirituele van de kunst in een seculiere wereld, Almere: Parthenon (2021), 139-151. 🇳🇱

‘Het prisma van de tekstuele communicatie’, in: Wessel Stoker and Frank G. Bosman (eds.), Kunstenaars in Gods spoor. Peilingen naar het religieuze en spirituele van de kunst in een seculiere wereld, Almere: Parthenon (2021), 211-214. 🇳🇱

🇬🇧 (5) – 🇳🇱 (3)

2020

‘Adam Lay Ybounden. A Marian Felix Culpa’, in: Theologica 10/2 (2020), p. 123-139. 🇬🇧 + download op Karolinum.cz.

‘Jesus love me. On Bioshock, Ayn Rand and the end of capitalism’, in; Milos Lichner (red.), Hope. Where does our hope lie? Zürich (2020), p. 645-664. 🇬🇧

‘The turning of Turing’s tables. The Turing test as an anthropological thought experiment in digital game narratives’, in: Limina. Grazer theologische Perspektiven 3/2 (2020), p. 149-171. 🇬🇧 + download op Limina-Graz.eu.

‘Wil je gereinigd worden? Doop en vergeving in de game Bioshock Infinite’, in: Archibald van Wieringen en Bart Koet (red.), Vragen staat vrij, Heeswijk (2020), p. 270-292. 🇳🇱

‘Alsof de duivel er mee speelt. De satansfiguur in adult animated sitcoms’, in: Collationes 30/3 (2020), p. 317-334. 🇳🇱

‘COVID-19 and the secular theodicy. On social distancing, the death of God an the book of Job’, samen met Archibald van Wieringen, in: Emile Aarts, Hein Fleuren, Margriet Sitskoorn en Ton Wilthagen, The new common, Tilburg (2020), p. 59-62. 🇬🇧

‘When art is religion and vice versa. Six perspectives on the relationship between art and religion’, in: Perichoresis 18/3 (2020), p. 3-20. 🇬🇧 + download op Sciendo.

‘To dream a game. Dreams as interactive-narrative devices in digital games’, in: Gamevironments 12 (2020), p. 1-48. 🇬🇧 + download op Gamenvironments.

‘Five William Shakespeares versus one Santa Claus. Self-sacrifice and the Trolley Problem in the series The Good Place’, in: Religions, Vol 11/7 (2020). 🇬🇧 + download op MDPI.com.

‘A lust for dying. The depiction and function of the seven deadly sins in digital games’, in: Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, Vol 15 (2020), p. 1-47. 🇬🇧 + download op Heidelberg.

‘The crisis of religion journalism. The case of the Netherlands’, Journal of Religion and Popular Culture 32/1 (2020), p. 49-64. 🇬🇧

‘Van human zoo tot kerstbomenschaamte’, in: Johan Goud & Frank G. Bosman (red.), Leven dat leven wil. Over dieren en mensen in filosofie, religie en kunst, samen met Johan Goud, Almere (2019), p. 147-155. 🇳🇱

🇬🇧 (9) – 🇳🇱 (3)

2019

‘Malchus in films and video games’, in: Christine Helmer, Steven L. McKenzie, Thomas Römer, Jens Schröter, Barry Dov Walfish en Eric J. Ziolkowski (red.), Encyclopedia of the Bible and its Reception, deel 17, Berlijn (2019), 611-612. 🇬🇧

‘An Dadas Mündung. Hugo Ball & Lucebert. Die Transition-Texte’, samen met Theo Salemink, in: Hugo Ball Almanach 10 (2019), p. 118-139. 🇩🇪

‘There is no solution. Wicked problems in digital games’, in: Games and culture 14/5 (2019), p. 543-559. 🇬🇧 + download via SAGE Journals

‘Never Compromise the Brotherhood. Contrasting Religious Brotherhoods and Orders. The Case of the Assassin’s Creed Series’, in: ET-Studies 10/1 (2019), p. 125-143. 🇬🇧

‘Meer pijn is fijn. Het verbeelden van Jezus’ lijden in Hollywoodfilms’, in: Marc de Kesel en Anne Marijke Spijkerboer (red.), Pijnlijk moor. Lijden en schoonheid in christelijke kunst, Middelburg (2019), p. 57-72. 🇳🇱

‘The Sacred and the Digital. Critical Depictions of Religions in Digital Games’, in: Religions, Vol 10/2 (2019). 🇬🇧 + download op MDPI.com

🇬🇧 (4) – 🇩🇪 (1) – 🇳🇱 (1)

2018

‘Death Narratives: A Typology of Narratological Embeddings of Player’s Death in Digital Games’, in: Gamenvironments #9 (2018), p. 12-52 + download op Gamenvironments. 🇬🇧

‘Longinus in films and video games’, in: Christine Helmer, Steven L. McKenzie, Thomas Römer, Jens Schröter, Barry Dov Walfish en Eric J. Ziolkowski (red.), Encyclopedia of the Bible and its Reception, deel 16, Berlijn (2018), p. 1055. 🇬🇧

‘The bell tolled six on Easter Sunday. The motif of the harrowing of hell in the video game Child of Light’, in: Marcel Sarot en Archibald van Wieringen (red.), The Apostles’ Creed. ‘He Descended into hell’, Leiden (2018), p. 160-184. 🇬🇧

‘Requiescat in Pace’. Initiation and Assassination Rituals in the Assassin’s Creed Game Series’, in: Religions, Vol 9/5 (2018). 🇬🇧 + download op MDPI.com

‘I Have Faith in Thee, Lord: Criticism of Religion and Child Abuse in the Video Game the Binding of Isaac’, samen met Archibald van Wieringen, in: Religions, Vol 9/4 (2018). 🇬🇧 + download op MDPI.com

‘Goddelijk geïnspireerd geweld’, samen met Harm Goris, in: idem (red.), God tussen oorlog en vrede. Kritische reflecties op de relatie tussen religie en geweld, Nijmegen (2018), 7-24. 🇳🇱

‘[Player] start: GOD MODE. Over God en videogames’, in: Marcel Barnard en Wessel Stoker (red.), God in hedendaagse kunst, Soest (2018), 237-257. 🇳🇱

🇳🇱 (2) – 🇬🇧 (5)

2017

‘Het dilemma van de kleine zusje. Games als leraar van deugden: de casus van Bioshock’, in: Archibald van Wieringen & Bart Koet (red.), Modellen van leraarschap. Van Jesaja tot Bioshock, Almere (2017), 249-268. 🇳🇱

‘Accept your baptism, and die! Redemption, Death and Baptism in Bioshock Infinite’, in: Gamenvironments, Vol 06 (2017), p. 100-129. 🇬🇧 + download op Gamenvironments of academia.edu.

‘De verradelijke tuin der Assassijnen. Paradijs- en andere legenden rond de nizarische isma’ilieten’, in: Hans Alma & Frank G. Bosman (red.), Spiritualiteit van de tuin, Zoetermeer (2017), p. 71-82. 🇳🇱

‘We moeten onze tuin bewerken’. Spiritualiteit en het fenomeen tuin’, in: Hans Alma & Frank G. Bosman (red.), Spiritualiteit van de tuin, Zoetermeer (2017), p. 7-14. 🇳🇱

‘The incarnated gamer. The theophoric quality of games, gaming, and gamers’, in: Jayne Gackenbach & Johnathan Brown (red.), Boundaries of the self and reality online. Implications of digitally constructed realities, Londen (2017), p. 187-204. 🇬🇧 + download op academia.edu.

🇳🇱 (3) – 🇬🇧 (2)

2016

‘The Word Has Become Game: Researching Religion in Digital Games’, in: Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, Vol 11 (2016), p. 28-45. 🇬🇧 + download op Heidelberg of academia.edu.

‘”Onthul het geheim.” Het Oud-Saksische Onzevader in de Heliand’, in: Archibald van Wieringen (red.), Transformerende poëzie. Van de Psalmen tot Lucebert, Almere (2016), p. 58-73. 🇳🇱

‘”We do not pray, we invent”. Jews, Judaism and Jewish mysticism in the video game Wolfenstein. The New Order‘, samen met Leo Mock, in: Albertina Houtman, Tamar Kadari, Marcel Poorthuis en Vered Tohar (red.), Religious stories in transformation. Conflict, revision and reception, Leiden (2016), p. 376-398. 🇬🇧 + download op academia.edu.

‘”Teach us the secret runes”. The Lord’s Prayer in Heliand’, in: Perichoresis, Vol 14,2 (2016), p. 39-51. 🇬🇧 + download op deGruyter.com

‘The poor carpenter. Reinterpretating Christian Mythology in the Assassin’s Creed Game Series’, in: Gamenvironments #4 (2016), p. 61-87. 🇬🇧 + download op Gamenvironments of academia.edu.

”Nothing is true, everything is permitted.’ The portrayal of the Nizari Isma’ilis in the Assassin’s Creed game series’, in: Simone Heidbrink & Tobias Knoll (red.), Religion in Digital Games Respawned, Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, Vol 10 (2016), p. 6-26. 🇬🇧 + download op Heidelberg of academia.edu.

🇳🇱 (1) – 🇬🇧 (5)

2015

‘Die Laute von Byzanz. Byzantinisches Christentum: zur fehlenden Verbindung zwischen Dada und Catholica im Leben Balls‘, in: Hugo Ball Almanach 6 (2015), p. 71-91. 🇩🇪 + download op academia.edu.

‘Silent Adam. Silence and Religion in the film Wall-E’, in: Freek Bakker, Mathilde van Dijk & Leo van der Tuin (red.), ‘Blessed are the Eyes that Catch Divine Whispering…’ Silence and Religion in Film, Film und Theologie, Vol 28 (2015), p. 174-185. 🇳🇱 + download op academia.edu.

‘Nephilim: The Children of Lilith. The Place of Man in the Ontological and Cosmological Dualism of the Diablo, Darksiders and Devil May Cry Game Series’, samen met Marcel Poorthuis, in: Simone Heidbrink, Jan Wysocki & Tobias Knoll (red.), Religion in Digital Games Reloaded. Immersion Into the Field, Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, Vol 7 (2015), p. 17-40. 🇬🇧 + download op Heidelberg of academia.edu.

‘Playing God. On God & Game’, in: Simone Heidbrink, Jan Wysocki & Tobias Knoll (red.), Religion in Digital Games Reloaded. Immersion Into the Field, Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, Vol 7 (2015), p. 185-189. 🇬🇧 + download op Heidelberg of academia.edu.

🇳🇱 (1) – 🇬🇧 (2) – 🇩🇪 (1)

2014

‘Tarkovsky’s Sacrifice. Sacrifice between Christ and Nietzsche’, in: Marcel Poorthuis, Joshua Schwartz, Joseph Turner (red.), The Actuality of the Sacrifice, Leiden (2014), p. 447-462. 🇬🇧 + download op academia.edu.

‘God is ons vergeten. De (post)apocalyptische thematiek van shootrt/rpg-videogames, in: Marcel Barnard en Wessel Stoker (red.), Apocalyps in kunst. Ondergang als loutering, Zoetermeer (2014), p. 91-101. 🇳🇱

”Gottes Ursprache’. Hugo Ball’s Theology of Sound’, in: Martin M. Lintner (red.), God in Question. Religious language and secular languages, Brixen (2014), p. 397-412. 🇬🇧 + download op academia.edu.

”The Lamb of Comstock’. Dystopia and Religion in Video Games’, in: Simone Heidbrink & Tobias Knoll (red.), Religion and Digital Games. Multiperspective and Interdisciplinary Approaches, Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, Vol 5 (2014), p. 162-182. 🇬🇧 + download op Heidelberg of academia.edu.

🇳🇱 (1) – 🇬🇧 (3)

2013

‘Christenen zijn geen Atlassen’, in: Paul van Geest, Marcel Poorthuis, Theo Wagenaar, Alette Warringa (red.), Vrienden met de Mammon. De levensbeschouwelijke dimensie in de economie, Almere (2013), p. 210-228. 🇳🇱 + download op academia.edu.

🇳🇱 (1)

2012

‘Dada und Zürich. Am Beispiel Hugo Balls’, samen met Theo Salemink, in: Jattie Enklaar, Hans Ester en Evelyne Tax (red.), Städte und Orte. Expeditionen in die literarische Landschaft, Deutsche Chronik 59 (2012), p. 139-153. 🇩🇪

‘Byzantium à la Dada’, in: Kunst vruchtbaar voor het denken, Zelem nr. 2 (2012), p. 101-110. 🇳🇱 + download op academia.edu.

‘Job, de vrome rebel’, in: idem, Wonderboj, Berne (2012), p. 36-55. 🇳🇱 + download op academia.edu.

🇳🇱 (2) – 🇩🇪 (1)

2009

‘Kabbalah on the Internet: Transcending Denominational Boundaries in Conflicting Ideologies’, samen met Marcel Poorthuis, in: Marcel Poorthuis, Joshua Schwartz, Joseph Turner (red.), Interaction between Judaism and Christianity in History, Religion, Art and Literature, Brill: Leiden (2009), p. 375-398. 🇬🇧 + download op academia.edu.

‘Maria Magdalena Een inleiding in een veelvoudige beeldvorming’, in: Collationes 39 (2009), p. 243-264. 🇳🇱 + download op academia.edu.

‘Het probleem van antisemitisme en historische Jezusverfilming’, samen met Henk van Hout, in: Harm van Grol, Piet van Midden (red.), Een roos in de lente, Faculteit Katholieke Theologie: Utrecht (2009), p. 10-24. 🇳🇱 + download op academia.edu.

🇳🇱 (3) – 🇬🇧 (1)

2003

‘Thomas over Wonderen’, samen met Harm Goris, Arjen Jellema, Joset van Leeuwen en Jos Moons, in: Henk Schoot (red.), Thomas Instituut Jaarboek (2003), p. 31-56. 🇳🇱 + download op academia.edu.

🇳🇱 (1)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: