Het is een lichtpuntje in de donkere coronadagen: het openmaken van een vakje van de adventskalender. Dat lijken veel mensen te vinden, want dit jaar zijn er drie keer zoveel adventskalenders verkocht dan de voorgaande jaren. Bij EditieNL mocht ik uitleggen waarom.

De adventskalender is al jarenlang heel populair, maar nu nog meer. Dat komt omdat we door corona allemaal chagrijnig zijn, en alles aangrijpen om ons dat lege gevoel in onze ziel te dichten”, zegt hij tegen EditieNL. De adventskalender is ooit ontstaan als religieus hulpstuk voor kinderen. “Het was bedoeld om inzicht te krijgen in de tijd, want dat is lastig voor kinderen. Dankzij de vakjes wordt een lange periode behapbaar en inzichtelijk”, aldus Bosman. “Inmiddels is de kalender een commercieel product geworden. Verveelde 45-jarigen halen nu seksspeeltjes, bier en wijn uit zo’n ding.” De cultuurtheoloog denkt dat de kalender een positieve werking op ons heeft. “Het leert ons om geduld te hebben en te wachten. Ook al heb je al zin in kerst, je kunt het nog niet nú vieren. Zo’n kalender leert je: als je geduldig wacht, krijg je uiteindelijk iets moois.”

Bron: EditienNL (RTL)