De Bijbel is een boek met humor. Humor die gelovigen nodig hebben. Dat meent Frank Bosman, rooms-katholiek cultuurtheoloog. ‘We kunnen twee dingen leren van humor. Allereerst maakt het de gesneden beelden in ons hoofd stuk. Als je veel met de Bijbel bezig bent, maak je in je hoofd een beeld van God. Bijvoorbeeld van God als een aardige meneer. Als je niet oppast, ga je het model dat in je hoofd zit, vereren in plaats van God. Daarnaast maakt humor de grootinquisiteur (een kerkelijke rechter in de middeleeuwen, red.), die bij ons allemaal in het hoofd zit, klein. Die grootinquisiteur zegt dat wij weten hoe het zit en leert andere mensen een lesje. Maar humor maakt ons en onze ideeën klein.’

Bosman noemt het gesprek tussen een leerling van de farizeeën en Jezus als voorbeeld van een humoristische situatie in de Bijbel. ‘Een leerling van de farizeeën vraagt aan Jezus of het is toegestaan om belasting te betalen aan de keizer. Jezus vraagt daarop een munt van de man. Dat is grappig, want blijkbaar heeft Jezus geen munt. De vraagsteller met z’n slijmerige kop heeft die wel. Daardoor heeft Jezus de discussie al gewonnen.’

De Bijbel is een boek met humor. Humor die gelovigen nodig hebben. Dat meent Frank Bosman, rooms-katholiek cultuurtheoloog. ‘We kunnen twee dingen leren van humor. Allereerst maakt het de gesneden beelden in ons hoofd stuk. Als je veel met de Bijbel bezig bent, maak je in je hoofd een beeld van God. Bijvoorbeeld van God als een aardige meneer. Als je niet oppast, ga je het model dat in je hoofd zit, vereren in plaats van God. Daarnaast maakt humor de grootinquisiteur (een kerkelijke rechter in de middeleeuwen, red.), die bij ons allemaal in het hoofd zit, klein. Die grootinquisiteur zegt dat wij weten hoe het zit en leert andere mensen een lesje. Maar humor maakt ons en onze ideeën klein.’

Bosman noemt het gesprek tussen een leerling van de farizeeën en Jezus als voorbeeld van een humoristische situatie in de Bijbel. ‘Een leerling van de farizeeën vraagt aan Jezus of het is toegestaan om belasting te betalen aan de keizer. Jezus vraagt daarop een munt van de man. Dat is grappig, want blijkbaar heeft Jezus geen munt. De vraagsteller met z’n slijmerige kop heeft die wel. Daardoor heeft Jezus de discussie al gewonnen.’

Bron: Nederlands Dagblad
Foto: Brooklyn Museum – The Pharisees Question Jesus (Les pharisiens questionnent Jésus) – James Tissot