Een neo-Tridentijnse hipster-fascistische  beweging, zo kwalificeer ik vandaag in een groot artikel in de Volkskrant de rooms-katholieke kringen rond Forum voor Democratie, Civitas Christiana en de uitgeverij De Blauwe Tijger. Journalisten Hassan Bahara en Annieke Kranenberg beschrijven op minitieuze beweging de vervlechting tussen neo-Tridentijnse r.k-clubs en alt-right-politieke bewegingen en de belangrijkste spelers binnen dit geheel, zoals Thierry Baudet, Tom Zwitser en Robert Lemm. Hieronder volgen enkele citaten uit het artikel:

Bron: Volkskrant/Getty Images

In 2010 waarschuwden Peter van Zoest, Eric van den Berg en ikzelf al voor fascistoïde ‘randjes’ aan de neo-katholiek Nederland. Serieus werd onze waarschuwing niet genomen.

‘Eind 2010 roept Eric samen met religiejournalist Peter van Zoest en cultuurtheoloog Frank Bosman in een onderzoeksverhaal op katholiek.nl (die Van den Berg destijds runde), de vraag op ofCatholica niet een ‘dekmantel’ voor extreemrechts is. Zo wordt een lezing aangehaald die Erik van Goor datzelfde jaar hield bij de streng-katholieke, nationalistische studentenvereniging Kasper uit Gent, waar hij zich positief uitliet over het ‘bewonderenswaardige’ CasaPound, een neofascistische beweging uit Italië.’

Met de komst en ondergang van Breivik kreeg het religieus geïnspireerd blank fascisme ineens een gezicht.

‘Na Breivik dachten we dat we hun momentum hadden ontnomen’, zegt rooms-katholieke cultuurtheoloog Frank Bosman, werkzaam aan Universiteit Tilburg, in een koffiebar in Utrecht. ‘Bitter Lemon was verdwenen, Catholica kwam in andere handen. Robert Lemm verdween uit beeld. Tot ik in 2015 een peperdure reclamecampagne in de Telegraaf zag voor het behoud van Zwarte Piet. Daar bleek Civitas Christiana van Hugo Bos achter te zitten.’

Het blad Epoque, uitgegeven door De Blauwe Tijger, is een verzamelplaats voor deze neo-Tridentijnse hipster-fascisten.

Epoque ademt het concilie van Trente uit, gecombineerd met alt-light-retoriek. Met het Concilie van Trente werd een massief kerkbeeld neergezet, waarin de rooms-katholieke kerk vanzelfsprekend dominant was in heel Europa, de enige ware religie. Zóveel pathos. Door het hele blad heen is volgens hem het verlangen naar een geïdealiseerd verleden manifest aanwezig.

Met studenten analyseerde ik de ‘Minerva’-speech van Baudet.

‘Met woorden als ‘afgod’, hogepriesters’ en ‘erfzonde’, is hij zowel in stijl als inhoudelijk gelijk aan het Epoqiaanse gedachtegoed. Het zijn romantici. Het gaat ze om de pathos, niet om de ethos. Het gaat om het sentiment, een gedeeld verlangen. Daar past dat ‘cultuurchristen’ zo goed bij. Het gevoel: wij zijn de laatsten der Mohikanen, het laatste bruggenhoofd tegen het oprukkend relativisme – dat gevoel is de kern van deze neo-Tridentijnse hipster-fascistische beweging.’

Op het front van ‘mannelijkheid’ zie ik ook enige overlap tussen de traditionalistische katholieken en de FvD-leider.

Ten eerste is er de viriele man, die zorgt voor het nageslacht en die zijn vrouw enerzijds verheft en anderzijds achter het aanrecht plaatst. ‘De andere dimensie is de dandy kant: kijk naar de kledingstijl en manieren van Tom Zwitser en zijn vrienden, naar Theo Hiddema, en Thierry Baudet zelf. Het is gesublimeerde viriliteit, waar de retoriek het heeft overgenomen van het lichaam. Je moet haar het bed in praten. Baudet zei laatst: ‘Forum houdt van vrouwen en vrouwen houden veel van ons.’ Daarmee is alles gezegd.’ Daar is nog een raakvlak, zegt Bosman. Baudet zei twee jaar geleden dat hij zich van masturbatie wilde onthouden om alles te bewaren voor zijn vriendin. ‘Strenge katholieken zeggen ook: je mag niet aan zelfbevrediging doen, je moet je zaad bewaren voor je vrouw.’

Bron: Volkskrant

Advertenties