Langzaam maar zeker gaat Pasen Kerstmis achterna en verdwijnt de religieuze betekenis, stelt cultuurtheoloog Frank Bosman in het Algemeen Dagblad. ‘We willen niet van de feestdagen af en daar springt de commercie handig op in.’

Het gaat kerst achterna, stelt Bosman. ‘Het religieuze aspect verwatert, een gevolg van de ontkerkelijking. Dat de nadruk deze dagen steeds meer op het gezin en de familie komt te liggen, is gaande sinds de jaren 90. Want we gaan dan wel niet meer naar de kerk met Pasen, we willen ook niet van die twee feestdagen af. Daarom zijn we een alternatieve invulling gaan zoeken en daar is de commercie handig op ingesprongen. We vinden het blijkbaar niet meer gezellig om naar de kerk te gaan dit weekend, dus gaan we op pelgrimage naar de meubelboulevard. De vraag is natuurlijk of dat gezelliger is. Ik zou zeggen: God hebbe hun ziel.’’

Op pelgrimage naar de meubelboulevard. God hebbe hun ziel!

‘We hebben de religieuze inhoud van het feest zien verdwijnen en de gezinsdimensie zien toenemen. Langzaam verdwijnt de christelijke normaliteit van het feest. Dat gebeurt onder een culturele avantgarde uit de Amsterdamse grachtengordel, de mensen die bij Pauw en Jinek aan tafel schuiven. Zij zien zichzelf als heel verlichte types, en zij vinden het niet oké meer om een feest aan een religie te koppelen.’

The Passion

‘Ik denk niet dat dat een revival is van institutionele religie. Ja, het laat zien dat het christelijk verhaal nog steeds aantrekkelijk is. Maar ik denk dat de meeste mensen naar The Passion kijken als naar een soort musical: een aangrijpend droevig verhaal. Het is geen revival van het geloof, eerder een voorbeeld van geslaagde commercialisering.’

Het geheim van God

‘We zijn als mensen ongeneeslijk religieus, we willen weten waar we vandaan komen en wat ons maakt zoals we zijn. En het christelijke verhaal is daar onderdeel van, ook als is het soms onbewust. Het geheim van God, dat wij met Pasen vieren, zit ook in de geverfde schalen van de paaseitjes. Want we houden van de symboliek. Neem de paastak, die gebruiken we deze dagen graag. Als een soort tegenhanger van de kerstboom. Die kent een christelijke symboliek: bij de intocht van Jezus in Jerusalem werd er met palmtakken gezwaaid. Maar er zit ook een hele nietchristelijke betekenis achter: een bloeiende twijg die in de grond werd gezet als symbool van vruchtbaarheid.’

Bron: Algemeen Dagblad

Advertenties