Interviews & quotes

Je bent niet niet eigen schepper


De huidige samenleving benadrukt heel erg de autonomie: we mogen zélf beslissen over leven en lichaam. Als je daar voor staat, is het ook logisch dat je er zelf een einde aan mag maken met een safe en simpel middel. Maar ik ben van mening dat je als mens niet je eigen eigenaar bent. Je bent niet je je eigen maker. Je bent de persoon die je nu bent geworden door een oneindige hoeveelheid relaties; met je ouders, broers en zussen, familie, collega’s, docenten en zelfs met mensen die je maar één keer in je leven hebt ontmoet. Dat is het sociale web waarin je functioneert en gefunctioneerd hebt.

margriet2.jpg

Als je dan zelfmoord pleegt dan is het niet alleen een wandaad tegenover jezelf, maar ook tegen alle mensen die gemaakt hebben wie jij bent. Een mens is een sociaal wezen; dat betekent dat als er wat met een mens gebeurt het niet alleen jou en mij aangaat, maar ons allemaal. Als je zegt: ik ben de baas over mijn leven en ik mag er zelf een eind aan maken, dan mis je de sociale dimensie en dat vind ik een sociale wandaad. Als maatschappij heb je de verantwoording dat dit zelfmoordpoeder niet voor iedereen beschikbaar wordt gemaakt.

Als dit zich zo verder ontwikkeld, kan iemand van achttien dadelijk naar de apotheek om een poedertje te halen om er een eind aan te maken. Is dat dan het toppunt van onze autonome individuele mogelijkheden? Ik vind het luguber. Het is ook zo’n raar signaal naar mensen van 85 die dood willen, omdat ze zich overbodig of nutteloos voelen. Dat je dan zegt: ja, daar heb je gelijk in, nu ik het zo hoor,  ben je waardeloos; we kunnen je helpen om dood te gaan. Dat noemen we dan een barmhartige dood, maar eigenlijk is het een bevestiging van iemands negatieve zelfbeeld.

Ik vind het raar dat je als maatschappij zegt: doodgaan is een optie als je dat wilt. Dat maakt een heel unheimische samenleving, heel clean en zakelijk, dat moeten we toch niet willen? Voor een christen is dit poeder ingewikkeld, omdat christenen ervan uit gaan dat je door god geschapen bent en er een hogere macht over je geboorte en sterven gaat. Het leven is in elke omstandigheid beschermingswaardig en de moeite waard. En de dood, uiterst zelden, een te verkiezen optie.

Toch laat ook de christelijke ethiek ruimte voor palliatieve sedatie. Als oma heel veel pijn heeft en de artsen kunnen niets meer doen, dan snapt iedereen dat je een hogere dosis morfine geeft. Je doel is dat iemand geen pijn meer heeft en als iemand als gevolg daarvan overlijdt, dan wordt dat niet gezien als euthanasie. Maar iemand in de bloei van z’n leven zelfmoord laten plegen door een poeder? Dat is niet de bedoeling.

Bron: Margriet

Advertenties