BN/de Stem

Jager


Ik ben geboren op 3 november 1978. Dat is ook de naamdag van de heilige Hubertus, patroonheilige van de jagers en de jacht. Mijn oudste herinnering aan de bijbehorende legende is een oud Suske en Wiske-verhaal, dat met enig nazoekwerk De vergeten vallei blijkt te heten. Het verhaal stamt uit 1974, dus ik zal wel een herdruk of zo hebben gehad, want in dat jaar zat ik nog als een eitje in mijn moeders baarmoeder te wachten op het grote avontuur dat ze ‘leven’ noemen.

bndestem

Ik kan me nog steeds een afbeelding uit het album herinneren. Een redelijk knappe jager met zijn kruisboog in de hand wordt verblind door een lichtstraal die tussen de takken van het hertengewei verschijnt. Wat er vervolgens met de stripjager gebeurt, kan ik me niet herinneren. Maar de oude legende vertelt dat deze losbollige snoodaard (655-727 na Chr.) zich tot het christendom bekeerde en later zelfs tot bisschop van Maastricht werd gewijd. Dat komt er dan ook van als je op Goede Vrijdag denkt te kunnen gaan jagen.

Bij het Hubertusfeest horen ook ‘hupkes’, kleine witte bolletjes met een beetje anijs erin. Zuidelijke rooms-katholieken laten ze nog elk jaar zegenen door meneer pastoor. Wie er van eet, is een jaar beschermd tegen hondsdolheid. Werkt dat echt, zult u vragen? Nee, natuurlijk niet, maar we geloven er heilig in. Bovendien kunnen we wel wat tegengif gebruiken tegen de dolheid van onze samenleving. Met Little Rocket Man in Noord-Korea, Little Pussy Grabber in Washington en een opstandige Tandenpoetser in Catalonië hebben we die anijs hard nodig.

Enige dagen later, op zondag 5 november, bezocht ik ook de Jachtviering in de kapel van O.L.V. ter Eik in Oirschot. Zo’n 300 jagers en belangstellenden baden onder leiding van de plaatselijke diaken om zegen over de jacht. Dat zij mogen ‘oogsten’ waar ’t kan, en zich beheersen waar ’t moet. Misschien vinden sommige mensen de jacht immoreel, maar de dolheid en wreedheid van de bio-industrie lijkt me nog erger. En die Hubertus? Die was toch eigenlijk gewoon een hele slechte jager.

Bron: BN/de Stem

