BN/de Stem

Apart


Terwijl ik deze column probeer te schrijven, bereikt mij het bericht dat de door de Spaanse regering afgezette Catalaanse regiopresident Puigdemont naar België zou zijn gevlucht. Mijn vrouw wist wel waarom. Ze zong spontaan enkele zinnen uit de hit België van Het Goede Doel: Ik heb getwijfeld over België / Omdat iedereen daar lacht / Ik heb getwijfeld over België / Want dat taaltje is zo zacht.

bndestem

Hoewel wij er hard om moesten lachen, zag de Belgische premier Michel er de humor duidelijk niet van in. Puigdemont zou zo maar asiel kunnen aanvragen bij onze zuiderburen, en dat zou grote spanning zetten op de relatie met Spanje. Iedereen dacht eigenlijk dat ie asiel zou aanvragen. Want dankzij een Belgisch ‘inlegvel’ bij het verdrag van Amsterdam, kun je in dat land namelijk ook politiek asiel aanvragen als je een Europees staatsburger bent.

Puigdemont heeft dat uiteindelijk niet gedaan. Toch is het een opvallend verschijnsel: het seperatisme begint weer op te spelen op het Europese continent. Het Vlaams Belang zoekt geregeld naar manieren om Vlaanderen van Wallonië af te scheiden. De Scottish National Party heeft – tevergeefs – via een referendum geprobeerd uit het Verenigd Koninkrijk te stappen. En het mega-eiland Groenland wil via een eigen grondwet loskomen van de regering in Denemarken. Catalonië gaat op dit moment het verst, namelijk door het (eenzijdig) uitroepen van de onafhankelijkheid. Vlaanderen onafhankelijk zie ik niet zo snel gebeuren, maar een onafhankelijk Schotland of Groenland zie ik er wel weer van komen.

Al die Schotten, Vlamingen en Catalanen kunnen nu veilig opteren voor een onafhankelijke status vanwege de beschermende paraplu van de Europese Unie. Voor Schotland is de Brexit zelfs een reden om opnieuw over onafhankelijkheid na te denken. En Catalonië probeert – tevergeefs tot nu toe – de hulp in te roepen van de Europese Unie. De Unie geeft nu kennelijk dezelfde vorm van bescherming als in de vorige eeuw de individuele natiestaten deden. Dat schept mogelijkheden voor allerlei ‘onafhankelijken’.

Intussen blijf ik lekker Brabander. Ik heb wel getwijfeld over Friesland. Nee, niet echt.

Bron: BN/de Stem

