BN/de Stem

Hoed afnemen


Niet veel mensen dragen meer een hoed of een pet. En dat is jammer, want elke gentleman zou een hoed moeten hebben, al is het alleen maar om ‘m af te kunnen nemen. Een beetje archaïsch zult u misschien zeggen, maar sommigen van ons doen het gewoon nog. En ik heb er zo veel plezier van.

bndestem

Afgelopen week was ik in Rome, zoals de trouwe lezers van mijn column al weten. Om van het hotel naar het Sint-Pietersplein te gaan, kwam ik elke dag minstens tweemaal langs de Zwitserse garde die de pauselijke staat bewaken. Normaal gesproken salueren ze alleen naar hoger geplaatste geestelijken en negeren ze de rest. Maar op het afnemen van mijn hoed en een vriendelijk ‘bon giorno’ sloegen enkele hakken tegen elkaar en volgde een saluut. Tot grote verbazing van mijn medereisgenoten die zulke aardse eer moesten ontberen. Maar ja, die hadden ook geen hoed op.

Ik draag eigenlijk altijd een strooien hoed (zomer) of een pet-met-klep. Nooit een baseballpetje, dat is vulgair. De belangrijkste reden is uiteraard niet mijn biljartlakenkale kop die kou en warmte moet doorstaan zonder een weelderige haardos. Nee, ik draag een hoed om hem af te nemen.

Natuurlijk als ik een huis of een winkel inga. Het afnemen van mijn hoed markeert de overgang tussen publieke en privéruimte. En daar gelden andere regels. Buiten is van ons allemaal, maar binnen ben je altijd ergens te gast. En daar heb je respect voor. Daarom neem ik ook altijd mijn hoed af in de kerk, zoals de gewoonte is, aangezien het niet jouw huis is, maar van Onze Heer.

Nog belangrijker echter is dat je je hoed af kan nemen voor een vrouw. In tijden van #metoo, radicaal feminisme en religieuze orthodoxie weet je als man soms niet hoe je een vrouw kan groeten of complimenteren zonder voor roofdier, seksist of heiden te worden aangemerkt. Een hoed afnemen werkt echter altijd. Geen vrouw weerstaat een met flair uitgevoerde kleine buiging en het afnemen van je hoed.

Probeer het eens. #hatoff

Bron: BN/de Stem

