BN/de Stem

Stokpaardrijden


Wie tijdens carnaval in Oeteldonk (Den Bosch) rondzwalkt, kan ze overal tegenkomen: de Stok- en Biezenpèrdjes van de Prinselijke Ruiterij. Een stuk of twintig jonge gasten met een wit stokpaardje tussen de dronken benen. Briesend en galopperend stuitert het gezelschap door de binnenstad. En hou ze in Godsnaam uit elkaar: de Biezenpèrdjes hebben rode jassen, de Stokpèrdjes blauwe jassen. Er zijn er voor minder in de Dommel geflikkerd tijdens carnaval.

bndestem

Aan deze vrolijke snuiters moest ik deze week denken. Wie had gedacht dat onze Prinselijke Ruiterij feitelijk aan een bijna-olympische sport doen. Tijdens de International Horse Event in Ermelo probeerden enkele Finse stokpaardamazones de Nederlanders warm te poken voor deze opmerkelijke nieuwe en jonge sport.

Voordat u denkt ‘stokpaardrijden, is dat een ding dan?’ kan ik u verzekeren dat de Finnen het zeker niet grappig vinden. Zo’n 10.000 Finnen vinden plek voor hobbyhorsing in hun leven. De rest van Europa moet nog veroverd worden, maar in Zweden, Duitsland, Engeland en Frankrijk is belangstelling. Vier Finse meiden, gekleed in strakke zwarte leggings, gaven een denderende demonstratie. En eerlijk is eerlijk: zo hoog kan ik dus niet springen.

Tijdens het kijken naar de reportage op internet kon ik mijn gedachten niet bedwingen. Ik zocht twee halve kokosnoten om het bijbehorende geluid van paardenhoeven na te doen. Bij gebrek aan beter gebruikte ik mijn handen en knieën maar. Dochterlief kwam even naar haar vader kijken. ‘Alles goed?’ vroeg ze duidelijk bezorgd. ‘Ik heb een nieuwe hobby voor je gevonden, kijk maar!’ En ik wees naar het scherm. Na vijf seconden draaide ze zich om, maakte een geluid als een boze zwanenmoeder en verdween naar boven.

Ik broed nu op een groot formaat stokpaard voor haar verjaardag. Je mag een gegeven paard immers niet in de bek kijken, ook niet als het een houten exemplaar is. En hoewel er op de tribunes maar anderhalve man en een houten paardenkop zitten, vind ik deze sport wel een echt paardenmiddel om te zorgen dat mijn dochter hoog te paard komt.

Ik heb immers ook een stokpaardje.

Bron: BN/de Stem

