BN/de Stem

Big Ben


Vandaag hoorde ik hem voor het eerst in het echt, de Big Ben in Londen. Samen met mijn lief stapte ik uit de underground bij Westminster station. Het eerste dat ik van de Britse hoofdstad meekreeg, na het halfduister van de metro, die in elke wereldstad dezelfde inwisselbare grauwheid kent, waren de eerste drie kwarten van het overbekende wijsje, elk kwartier een kwart langer. Ding, dong, ding, dong, etc.

bndestem

Deze dagen in de Britse hoofdstad voel ik me lopen in de schoenen van mijn moeder en haar ouders, speciaal mijn opa. Alles wat uit Groot-Brittannië kwam, was amazing, want de Britten hadden ons bevrijd uit de klauwen van nazi-Duitsland. Mijn moeder groeide op tussen de modeltreintjes in Den Haag, opa’s werk én favoriete hobby. Mijn moeder heeft er een goeie klap van mee gekregen. Vorige week in het Diorama van de Efteling ging het tien minuten alleen maar over G, H0 tot een N spoor. Ik zal u de details besparen, maar het heeft met de breedte tussen de railsjes te maken.

Als mijn moeder niet tussen de modeltreintjes zwom, was ze in Engeland, vaak ook in Schotland, maar vooral ook in Londen. Ze heeft een keer uren en uren voor de muziekstudio van The Beatles gestaan om een handtekening van Paul McCartney te scoren. Dat is gelukt, uiteraard. We hebben het hier wel over mijn moeder.

Ze vertelde mij er altijd over toen ik nog in het ouderlijk huis woonde: Piccadilly Circus, Trafalgar Square, Buckingham Palace, Abbey Road waar het beruchte zebrapad ligt dat diende als enscenering voor de cover van het gelijknamige Beatles-album. Waarop Paul McCartney overigens met blote voeten loopt. Omdat-ie dood is, natuurlijk. De huidige Sir Paul is een dubbelganger. Dat weet iedereen.

Vandaag in Londen kreeg ik een inkijkje in mijn moeders jeugd, die zeker niet altijd gemakkelijk geweest is. Een sterke geest, een dominante vader, een vrijgevochten zus. In Engeland vond ze de ruimte die ze thuis niet kon vinden. Vandaag zong de Big Ben zijn lied voor haar. Opdat zij nog lang moge leven.

Bron: BN/de Stem

