BN/de Stem

Bikers for Christ


Uw nederige columnist heeft afgelopen vrijdag na veel bloed, zweet en tranen zijn motorrijbewijs gehaald. Wachtend op de komst van zijn nieuwe rijbewijs – vijf werkdagen! – ligt hij besmeurd met olie onder zijn schuurijzer. Welk een mannenleven openbaart zich. De geur van uitlaatgassen, de smaak van remvloeistof, het klotsende geluid van de bezine in de tank. Nou ja, dat dus. En ja, dat is een midlifecrisis. En nee, ik schaam me er niet voor. En ja, het is allemaal heel primair en primitief.

bndestem

Maar op zoek naar een enige integratie in mijn midlifecrisisleven, vraag je je dan toch af, hoe doe je dat: motorrijden en theoloog tegelijk zijn? Ik ken geen heiligen, laat staan kerkvaders met een motorrijbewijs. De gemiddelde biker lijkt me niet per se een geregelde kerkganger. En de gemiddelde motor hangt niet vol met Maria- en Christoffelmedailles, de gebruikelijke parafernalia voor een gemiddelde Rooms-katholiek.

Tot ik een oud artikel las in Volzin onder de titel ‘Bikers for Christ’. Een Dutch chapter vol met badass motormuizen die volop in de Heer zijn. We lezen even mee: ,,Om alle mensen, waaronder leden van motorclubs (MC’s), de weg naar het Koninkrijk van de God te wijzen.” Deze bikers beschouwen zich als een soort religieuze avant garde. Liever dan te verblijven onder een luidende kerkklok, slaan ze hun kamp op zo dicht mogelijk bij de poorten van de hel. Allemaal om de grootste zondaars voor eeuwig onheil te behoeden.

Paus Franciscus zou het prachtig vinden. Hij beschrijft de kerk vaak als een veldhospitaal voor een wereld die in oorlog lijkt te zijn. Deze bikers vormen een soort ambulanceteam die de ergste gewonden naar het ziekenhuis vervoeren. Leden voldoen aan drie vereisten: lid van een christelijke kerk (check), geloof in de Drie-Ene God (check) en een motor van meer dan 500 cc (mijn Yahama heeft 600, check!)

Ik weet nog niet of ik lid durf te worden, maar ik ga zeker een keer kijken. En dan doe ik verslag. Tot die tijd: rij veilig! En tot eer van God.

Bron: BN/de Stem

