BN/de Stem

Zelfbestuur


Het land bestuurt zichzelf. Regering of geen regering. Nu onze Jessias voor de tweede maal zijn poot stijf hield bij het onderwerp migratie, is de formatie voor de zoveelste keer mislukt. Ik kan er niet van wakker liggen. Omdat ik ze begrijp. Omdat ik er niets van merk.

bndestem

Ik begrijp onze GroenLinksige Jessias heel goed. Als hij toegeeft op milieu, inkomstenverdeling of migratie, wordt zijn partij bij de volgende verkiezingen gedecimeerd. Dat is het lot van de kleinste coalitiepartner. Om bijna dezelfde reden hebben ook Emiel Roemer en Lodewijk Asscher geen zin om het motorblok van VVD, CDA en D66 aan een meerderheid te helpen. Wie meedoet, pleegt politieke zelfmoord. De enige partij die daar dan weer geen last van heeft, is de PVV. Wilders partij vormt echter een gifpil voor het hele motorblok. En VVD en CDA zijn nog aan het bijkomen van dat laatste avontuur.

Aan de andere kan: ik merk er verder niets van. Nederland heeft al drie maanden geen regering. En er gebeurt helemaal niets. Dat wil zeggen: alles gaat gewoon zijn gangetje. De Belastingdienst int nog steeds mijn zuurverdiende centjes. De politie flitst nog steeds hardrijders ten gunste van fietsendieven. De brandweer weert manmoedig nog steeds brand. De bussen en de treinen rijden nog op tijd, althans niet meer of minder dan toen Nederland nog wel een regering had. In ziekenhuizen huizen nog steeds zieken. En ook mijn en uw salaris wordt nog steeds keurig aan het einde van de maand overgemaakt.

En ik vind dat zo’n grote geruststelling. Ondanks dat ‘Den Haag’ alle moeite doet om zich als centrum van het universum te zien. Ondanks alle media die met onevenredig veel camera’s en microfoons elke dag opnieuw dezelfde politici dezelfde vragen stellen en dan live in de uitzending melden dat er ook niets te melden valt. Ondanks zware woorden als ‘het land moet geregeerd worden’, ‘we moeten onze verantwoordelijkheid nemen’ en ‘Nederland heeft nu een sterke regering nodig’.

Nederland is eigenlijk best een fijn land. Een regering hebben we niet nodig. We besturen onszelf wel.

Bron: BN/de Stem

