BN/de Stem

Last


‘Kom je het journaal kijken?’ vroeg mijn lief. Normaal gesproken wel. Acht uur, vaste prik. Ik hou van gewoontes en rituelen die de tijd in overzichtelijke stukken knippen. Maar deze avond niet. ‘Nee, lieverd. Vandaag kijk ik even niet mee.’ Ik kruip achter mijn pc en start een videogame. Even weg van de wereld. Even weg van het geweld. En de waanzin. En het verdriet. Ik kan het niet dragen.

bndestem

Een terroristische aanslag in Londen dwingt premier May uit een ander vaatje te tappen dan haar eeuwige riedel over Brexit. Intussen sterven haar onderdanen en gasten, slachtoffers en daders. Ouders die hun kind voorgoed kwijt zijn in dit ondermaanse, broers hun zus, collega’s hun vrienden. En ook de dader heeft een moeder die van hem houdt. (Van ‘hem’ ja, vrouwen zijn doorgaans te slim om zich te willen opblazen.) Die moeder die hem gebaard heeft, die vergeten we vaak voor het gemak.

Twee jonge meisjes zijn ontvoerd en vermoord. De waarschijnlijke daders zijn te jong om scooter te mogen rijden. Ook die twee prepubers met bloed aan hun handen, ook die hebben een moeder, een vader, die hun hele leven in dienst hebben gesteld van het opvoeden, knuffelen, corrigeren en door de vingers zien. Misschien te weinig geknuffeld. Of te veel. Misschien te veel door de vingers gezien. Misschien te weinig. Daders en slachtoffers hebben hun ouders, die samen wenen over dezelfde gruwelijkheden.

We stellen ons de vraag, hoe nu verder? In ieder geval niet de weg van de verlamming, vermijding, jezelf opsluiten in huis. Hoe moeten we verder? Door dat gewoon te doen, de draad van het leven af te rollen, je in te stellen op dat het misschien je lot is, als je tenminste niet eerder doodgereden wordt op straat, overlijdt aan een ernstige ziekte of verdrinkt in het zwembad van je beste vriend. We zullen doorgaan. Zo doen wij dat. Altijd. Tot het einde.

Ik kan het even niet dragen. De last van de wereld. De last van mens-zijn in deze wereld. Ik kan het nu even niet dragen. Morgen wel, zoals altijd.

Bron: BN/de Stem

