BN/de Stem

Magie


Ik keek deze week naar de rituele dans op het Binnenhof rond de mislukte formatie. En ik verlangde naar de koning, een raar gevoel voor een republikein als ik. Toen ik Rutte, Buma, Pechtold en Segers zag otteren om elkaar meer of minder subtiel de schuld te geven, moest ik aan Magic the Gathering denken. Dat moet ik natuurlijk even uitleggen.

bndestem

Als ik me verveel – best wel vaak – ga ik Magic the Gathering spelen. Voor wie dit kaartspel kent, hoef ik niets meer uit te leggen. Voor wie het niet kent, is uitleggen onbegonnen werk. Bij Magic – niet in slaap vallen, we gaan zo naar de mislukte formatie – vallen twee of meer spelers elkaar aan met behulp van een zelf samengesteld deck van zestig kaarten. Je kunt uit meer dan tienduizend kaarten kiezen, dus elk deck is uniek.

Wie het eerste de ander vernietigt heeft gewonnen. Dat is dan weer geruststellend simpel. Omdat je nooit weet welk deck je tegenstander heeft samengesteld, is het altijd afwachten of je eigen deck heel goed of juist heel slecht werkt. Je moet dus plannen, strategisch denken en een beetje geluk hebben.

Terug naar de formatie. Ik heb de neiging om alle hoofdrolspelers op een duistere nacht Magic te laten spelen tegen elkaar. En voor elke politicus heb ik wel een mooie suggestie voor een speeldeck.

Rutte krijgt een blauw deck, vol vogels, zeemeerminnen en counter spells, een controledeck. Hiermee houdt hij als vanzelf graaiende collega-VVD-ers uit de pers.

Buma krijgt een groen deck, vol met dieren, betoverde bomen en elfen die zich sneller vermenigvuldigen dan konijnen. Dat herinnert hem er vast aan dat het CDA ooit een gezinspartij was.

Pechtold krijgt een zwart deck, vol met demonen en tovenaressen die de doden kunnen opwekken. Misschien een goed idee voor hun overleden kroonjuwelen.

Segers krijgt een wit deck, vol met engelen, katten en koene ridders. Hij gelooft immers dat de machten van het goede hem bijstaan.

Ik zal Tjeenk Willink een paar standaarddecks sturen. Dan is die formatie zo gepiept.

Bron: BN/de Stem

