BN/de Stem

Maxima


Gisteren vierde koningin Máxima haar 46ste verjaardag. Als er iemand is die de cynische republikein in mij kan laten wegsmelten is het Máxima wel. Ze is de redder van de Nederlandse monarchie, en wel om een heleboel redenen.

bndestem-maxima

In de eerste plaats compenseert zij haar man, koning Willem-Alexander, die ondanks alle trainingen en cursussen nog steeds de charme heeft van een tinnen soldaatje. En ik geef het je ook maar te doen: een 80-urige job waarvoor je nooit hebt gekozen en waarvoor je vanaf je geboorte bent voorgeprogrammeerd. Iedereen is vrij in Nederland, behalve de troonopvolger. In de tweede plaats is Máxima rooms-katholiek. Natuurlijk, ze heeft beloofd haar kinderen – drie inmiddels – op te voeden in de protestantse traditie. Maar het katholieke bloed kruipt waar het niet gaan kan. Haar huwelijksviering leek dan ook meer op een katholieke viering met een dominee ervoor, dan andersom. Toen Willem-Alexander en Máxima in 2016 op staatsbezoek gingen bij de H. Stoel zou zij als katholieke vorstin een witte jurk hebben mogen dragen. Zij koos echter voor een stemmige zwarte jurk opdat zij niemand voor het hoofd zou stoten.

Máxima heeft er ook voor gezorgd – met hulp van haar man uiteraard – dat de volgende monarch van Nederland weer een koningin wordt, net als de moeder, grootmoeder en overgrootmoeder van Willem-Alexander. Ik hou daarvan. Ik luister veel liever naar een vrouw dan naar een man. En als ik dan moet buigen voor een monarch, laat het dan in hemelsnaam een schone vrouw zijn. Ik heb ook mijn eer.

Hopelijk doet Amalia voor haar troonsbestijging een katholieke coming-out. Dan zijn we eindelijk van de die rare hick-up af die ons vijf eeuwen geleden in opstand deed komen tegen onze wettige koning Filips II van Spanje. Niet voor niets is Argentinië, het geboorteland van Máxima, een vroegere Spaanse kolonie. Illuminati confirmed. Wij katholieken hebben nooit zoveel gehad met dat hele reformatorische opstandsgedoe. Willem van Oranje zouden we immers met de huidige maatstaven gerust een gewelddadige separatist kunnen noemen. Hoor ik Kees van der Staaij al stampvoeten?

Gefeliciteerd, mijn vorstin.

Bron: BN/de Stem

