BN/de Stem

Vasten


Ik heb het niet zo op vasten. Dat wil zeggen: ik snap dat het goed voor je is, maar het is niet aan mij besteed. Mijn karakterstructuur verzet zich heftig tegen elke matiging, vooral als het aankomt op gastronomische zelfbeperking.

Ondanks mijn persoonlijke weerzin tegen het fenomeen vasten, is deze van oorsprong rooms-katholieke gewoonte aan een ware opmars bezig. Ook buiten het katholieke erf wordt driftig gevast, protestanten en algemeen-beschaafd spirituelen voorop. Dan gaat het echt niet alleen om de traditionele snoep en chips. Alcohol, koffie, Facebook en honing worden fanatiek vaarwel gezegd.

Vasten valt dan in dezelfde categorie als ontgiften, ontslakken, onthaasten, bewust leven, en meer van dat modieus geneuzel. Misschien moet ik zelf op een andere manier eens proberen te vasten. Veertig dagen afzien van het volgen van het nieuws bijvoorbeeld. Ik ben een redelijke nieuwsjunk, dus even afkicken van het 24/7-nieuwsinfuus zou best goed kunnen zijn. Maar ja, de verkiezingen staan voor de deur, vierjaarlijks hoogtepunt voor elke nieuwsjunk. En bedenk eens even hoeveel volstrekt stupide uitspraken van Trump ik zou missen. Bovendien zouden mijn columns in BN DeStem dan zes weken gaan over de bloemen in mijn voortuin.

Misschien moet ik veertig dagen niet naar de kerk gaan. Klinkt paradoxaal, maar misschien is het dat niet. Ik las op Facebook dat iemand een paar weken niet naar de eucharistieviering was gegaan om weer ‘honger’ op te bouwen naar het goddelijk mysterie. Een intrigerende gedachte, helaas evenmin aan mij niet besteed. Ik weet niet waarom, maar als ik zondags niet naar de kerk ga, word ik ramsacherijnig.

De voorzienigheid nam het over. Sinds Aswoensdag heb ik ziek op bed gelegen. Geen hap door mijn keel: verplicht vasten. Misschien is mijn lijf wel slimmer dan mijn geest. Uitzieken maar.

Ik wens u allen een zalige vasten.

Bron: BN/de Stem

