BN/de Stem

Carnavalsrozenkransje


Een ‘carnavalsrozenkransje’. 21 letters. 7 lettergrepen. 43 x 3 keer woordwaarde = 129 Scrabblepunten. En ik heb er eentje. Een Oeteldonks carnavalsrozenkransje. Gevonden in een popup-winkeltje in Den Bosch. Het is helemaal legaal: 5 Onzevaders, 5 x 10 Weesgegroetjes, kruisje met corpus.

carnavalsrozenkransje

Allemaal in de Oeteldonkse kleuren: rood, wit en geel. Ik was buiten mijzelf van vreugde. De kwaliteit van het ijzerwerk verraadde de lethargische luiheid van een Brabantse sweatshop, maar dat doet er nu even niet toe. Deze rozenkrans zal ik deze dagen dragen, tijdens de carnavalsmis, de intocht van de prins, de onthulling van Knillis en de Grote Optocht op maandag.

De kralen rollen door mijn vingers als het afgeladen marktplein meeblèèrt met De Henkies: ‘Ik vraog oe Lieven Heer, / Doe nou us gek ‘ne keer / En gif ze allemaol / ôk daorbove unne rôôd wit gele sjaol.’ Want elke Brabander weet: God woont in Frankrijk, viert vakantie in Ierland, maar carnaval viert Hij hier. En je kunt hem zo vaak betrappen. Als je maar goed kijkt. Hij loopt verkleed als ezel door de straten, flirt verkleed als nonneke met politie-agenten, zegent als neppaus de gezellig dronken feestgangers, tikt als YMCA-cowboy Hollandse pubers op hun vingers als zij de gezellige Brabantse uitgelatenheid mis-interpreteren als vrijbrief voor seksueel roofdierengedrag.

God zingt, huilt, bidt, lacht, werkt en bewondert. Niets menselijks is Hem immers vreemd. Dat is precies de kern van ons christelijk geloof. De pastoor tapt in zijn preek aan de lopende band mopjes met de voltallige raad van elf op de voorste rij. Nooit zijn de kerkbanken voller dan met carnaval.

Licht-chagrijnige christenen denken dan al snel dat het wel een groot zooitje zal zijn. Maar tijdens de consecratie kun je een speld horen vallen. Clowns, cowboys, indianen en andere feestneuzen buigen eerbiedig het hoofd. Zij begrijpen wat velen vergeten zijn: dat onze God een God is van lachen, van dansen, van zingen, van vrijen.

Ik rol de kralen door mijn vingers. En ik kijk naar mijn lief naast mij. God zij dank: het is weer carnaval.

Bron: BN/de Stem

