BN/de Stem

Blije Sjoerd


Sjoerd is nooit down, want altijd blij. Ik kwam hem tegen op internet. Op het nieuwe YouTube-kanaal van Neerlands grootste pindakaas- en hagelslagverkoper: Appie Today. Sjoerd was al eerder op televisie, in de BNN-soapserie Down voor dummies. Sjoerd is dus een downer. En Sjoerd speelt nu een hoofdrol in een serie vlogs mede mogelijk gemaakt door die ene supermarktketen wiens naar ik ga vermijden. Die sponsoring zie je duidelijk: de producten staan overal in beeld. Maar dat vind ik niet erg: ze zijn er tenminste eerlijk over.

Sjoerd gaat in zijn vlog ‘Blij met Sjoerd’ naar een Lego-expositie, het Rijksmuseum, naar Sinterklaas of de markt om mensen te interviewen over flexitarianisme, het huishouden van Jan Steen of gewoon om steentjes te tellen. Het mooiste aan Sjoerd vind ik zijn fysieke manier van interviewen. Hij staat net iets te dicht op de mensen. Die willen niet lullig zijn en verzetten geen stap. Maar het bovenlichaam krult bijna automatisch naar achter. Niet omdat ie down is, maar omdat ie genadeloos in je astrale lichaam gaan staan.

Je moet dus wel van Sjoerd houden. En ik heb dus al zijn filmpjes gezien. Op die site van die ene supermarkt. En ik geneer me rot. Ik zit namelijk een beetje in mijn maag met mijn eigen enthousiasme. Kijk ik nu zo graag naar deze superdowner omdat hij zo’n mooi voorbeeld is van emancipatie, zo’n mooi tegenbeeld tegen al die stereotypen, zo’n ijzersterk argument tegen downtesten tijdens de zwangerschap.

Of kijk is zo graag naar Sjoerd omdat het ook gewoon stiekem, heel stiekem, leuk is om naar een downer te kijken. Een beetje zoals je naar een zeldzaam diertje kijkt, of naar een prettig  gestoorde. Natuurlijk weet ik heel goed dat een downer een mens is, zoals jij en ik, maar dan net iets anders uitgedaagd. En toch. Ik voel me schuldig als ik hem grappig vind. Ik wantrouw mijzelf.

Ik ga even in een hoekje zitten. Wachten op zijn volgende vlog. Hij is namelijk echt heel leuk. Go, Sjoerd!

Bron: BN/de Stem

