Geen categorie

‘Religie en geweld’ blijft open wond


Het debat over religie en geweld barstte afgelopen weken opeens weer los, op tv, radio en sociale media. Het is een sterk frame dat religie onlosmakelijk met geweld verbonden is, stellen Jan van der Stoep en Frank Bosman. Christenen moeten zich hierin niet laten meesleuren. Een quootje uit het artikel in Nederlands Dagblad:

nd

Wat dat betreft vond  Bosman de opstelling van Van den Brink bij Pauw ‘politiek en strategisch niet handig’. ‘Tijs ging al snel in de aanval richting de enige moslima aan tafel, terwijl we op het moment als gelovigen juist schouder aan schouder moeten staan in onze strijd om ruimte voor godsdienst in het publieke domein. Natuurlijk begrijp ik de angst van christenen voor het islamitisch geïnspireerd geweld, maar ik merk dat veel christenen zich te gemakkelijk bij de PVV thuis voelen. We moeten ons solidair verklaren met de groep die het op dit moment het zwaarst heeft: de moslims.’

PS En nee, ik beschuldig Tijs van den Brink hiermee niet dat hij een PVV-sympathisant is. Ik ken Tijs wel beter. Het gaat mij hier om grotere groepen christenen die zo bang zijn voor de Islam, dat ze bereid zijn op Wilders te stemmen. Dat baart mij zorgen.

Bosman benadrukt dat het geen godsdiensten of overtuigingen zijn die geweld plegen, maar mensen. ‘We hebben er lang over gedaan om een zondaar van zijn zonde te scheiden en een misdadiger niet enkel tot zijn misdaad te reduceren. Bij atheïsten en christenen die misdaden plegen, herleiden we dat ook niet enkel tot hun levensovertuiging?’

Bron: Nederlands Dagblad

