BN/de Stem

Jezusschoenen


Ik kwam ze voor het eerst tegen tijdens onze vakantie in Schotland. Midden in Edinburgh liep ik stom toevallig langs een winkel van Doctor Martin. U weet wel, van die poepdure orthopedische schoenen voor mensen zonder orthopedische klachten. Ik wilde nog niet dood gevonden worden met die schoenen aan. Maar ja, het theologische bloed kruipt waar het niet gaan kan.


Midden in de winkel stonden op display twee Martin-schoenen uit de Museum Collection. Op het donkergroene leer staat het kunstwerk ‘De Annuntiatie’ van de beroemde schilder Di Paolo uit 1435. De engel Gabriel brengt Maria de boodschap dat zij zwanger is van de heilige Geest. Op de tenen twee gezellige engeltjes met een kaarsenstandaard.

De ultieme theologenschoenen. Hebben natuurlijk. Maar 170 euro geef ik nog niet aan een leren jas uit laat staan voor ‘leuke’ schoenen. Niet gekocht dus maar wel gekregen van vrienden en familie voor mijn verjaardag. Ik trots als een paradijsvogel alleen op die schoenen lopen. Twee weken kramp en bloedige blaren verder heb ik inderdaad twee schoenen waarvan je niet meer voelt dat je ze aan hebt.

Maar het leukste zijn de reacties. ‘Wat een leuke schoenen.’ ‘Gaaf dat een man die draagt’, ‘Waar heb je die vandaan?’ En ‘Wat staat erop’. Ik mag zeggen dat ik meer gesprekken over God en geloof heb gevoerd dankzij die schoenen dan een heel Leger des Heils-bandje bij elkaar.

Ik verander langzamerhand in een potpourri van Bijbelse figuren. De baard van Mozes, de schoenen van Gabriel, de vleespet van Samson, het lawaai van Johannes de Doper en de introversie van Petrus (die hij dus niet had voor de duidelijkheid).

Nu ben ik ook aan het leren motorrijden. Ik ben immers bijna 40 en ik wil mijn midlifecrisis graag voorblijven. Ik wil dan ook een katholieke motorbende oprichten, gekleed in Di Paolo-leer, Harley Davidson tussen de benen. Groot wit kruis op de helm. Nu nog een naam. De Bende van Bosman? Nee. Heavens’ Angels. Muh. De Ruiters van de Apocalyps. Klinkt al beter. Nu nog een kapelaan als geestelijk herder.

Wie doet er mee?

Bron: BN/de Stem

