Cobbenhagen

Zorg en markt, een dodelijke combinatie


Brillenboeren en hoorspecialisten hengelen naar het geld van de consument aan het einde van het jaar. Schande zeggen de verzekeraars. We doen juridisch niets fout, reageren brillen- en hoortoestellenverkopers. Nee, juridisch niet, maar moreel valt er natuurlijk wel iets op af te dingen. Tegelijkertijd: we hebben zelf dit monster geschapen, toen we de zorg aan de markt overlieten.

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis/Achmea wil juridische stappen ondernemen tegen drie grote brillenboeren, Specsavers, Hans Anders en Pearl. Aan het einde van het jaar gekomen roepen de brillenketens in reclamecampagnes op om vooral nog even een bril te scoren. ‘Het is gratis,’ zeggen de brillenbouwers er nog bij. Ook audiciens als Schoonenberg Hoorcomfort (en weer) Specsavers voegen zich in dit koortje. Hier gratis hoortoestellen te koop.

De zorgverzekeraars klagen steen en been. Zorg kost altijd geld, ook al lijkt het voor deze consumenten nu even van niet. En als de zorgkosten hoger worden, moeten de premies omhoog. En dat is slecht voor iedereen, want iedereen heeft een zorgverzekering. Onzin, zeggen de brillenboeren, de brillen worden betaald uit de (niet verplichte) aanvullende verzekering, geld dat de consumenten dus zelf ingelegd hebben.

Wie er juridisch precies gelijk heeft, zal ongetwijfeld een keer in de rechtszaal moeten blijken. Tot die tijd zet ik mijn geld op de brillen- en hoortoestellenmiddenstanders. Volgens mij is het niet illegaal mensen op te roepen om gebruik te maken van zorg waar ze recht op hebben. Maar of het morele gelijk ook bij de Pearls en de Specsavers van deze wereld ligt. Ik betwijfel dat.

Een zorgverzekering is, net als elke verzekering trouwens, in eerste instantie een kwestie van solidariteit. We stoppen met zijn allen geld in een pot zodat als het onheil één van ons treft (huis in de fik, baan kwijt, kaakoperatie), de ongelukkige zonder failliet te gaan de klap kan opvangen. Ideaal is dat mensen alleen een beroep op dit fonds doen als de nood echt heel hoog is. Als teveel mensen te gemakkelijk geld uit de ruif grazen, dan wordt de regeling in zijn geheel te duur, en gaan premies omhoog, die  vervolgens niemand meer kan betalen.

Het morele gelijk zou dus wel eens aan de kant van de zorgverzekeraars kunnen liggen. Maar zij gaan ook niet zonder schuld. Zorgverzekeraars zijn economische bedrijven, gericht op winstmaximalisatie. En van die winst betalen ze hun managers en investeerders grof geld. Elke euro die wij als zorgconsumenten niet opmaken aan zorg gaat dus in de zak van de grootverdieners. En ook dat lijkt me moreel niet helemaal netjes.

Tegelijkertijd zijn we collectief de oorzaak van deze ellende. Een aantal jaren geleden heeft de door ons gekozen partijen in de Tweede Kamer een wet aangenomen die de zorgverzekering commercialiseerde. Zorgverzekeren was geen taak van de overheid meer, maar moest aan marktpartijen worden overgelaten. En die verzekeraars zouden dan vervolgens met elkaar de concurrentie aangaan om de beste zorg voor de laagste prijs te kunnen garanderen. Een zorgparadijs werd ons beloofd.

En we trapten erin. Met zijn allen. De zorg wordt duurder, de kwaliteit wordt minder, de premies gaan omhoog en de vergoedingen worden minder. We zijn er als consument niets mee opgeschoten. En zo gaat het met het onderwijs, energie en openbaar vervoer. De actie van de brillenboeren mag dan moreel niet in de haak zijn, we hebben zelf deze corrupte machten geschapen door de financiering van onze zorg over te laten aan de vrije markt.

Hopelijk komt er een rechtszaak van. En hopelijk komt daar een publieke discussie van. En hopelijk komt daar weer van dat we de markt weghalen waar ie niet hoort. In de zorg bijvoorbeeld. Misschien moeten ze daar een reclamefilmpje voor maken…

Bron: Tilburg Cobbenhagen Center

Advertisements