Interviews & quotes

Pauw: eendimensionele religiehater


Opmerkelijk: de afgelopen dagen verschijnen er drie open brieven van vooraanstaande christenen aan talkshow-host Jeroen Pauw, Alain Verheij, Tijs van den Brink en Paul Visser. De teneur: hoe is het mogelijk dat de publieke late-night talkshow zo’n anti-religieuze, ondeskundige en ongenuanceerde toon aanslaat? Bosman: “Pauw is een eendimensionele religiehater.”

Cultuurtheoloog en opiniemaker bij de Tafel van Tijs Frank Bosman heeft alle brieven aan Jeroen Pauw gelezen. Hem vallen twee dingen op. “Enerzijds ben ik er blij mee. Het is goed dat christenen zich meer laten zien in het publieke domein. Ze kruipen uit de schulp waar ze in de jaren ’80 en ’90 in zaten. Je ziet toenemend zelfbewustzijn. Het is de emancipatie van de moderne christen.”

“Aan de andere kant zijn het zinloze acties. We weten dat Jeroen Pauw een eendimensionale religiehater is. Een brief dringt niet tot zo iemand door. Het is als een driejarige peuter die roept: ‘Mijn papa is de sterkste’. Goede argumenten, laat staan per brief, kunnen die peuter niet tot inzicht brengen.”

Frank Bosman kijkt dan ook steeds minder naar Pauw. “Zodra het over religie gaat, uit die man zich zo puberaal en ongenuanceerd. Ik kijk tegenwoordig liever naar Humberto Tan. Die staat met een open blik in de wereld.”

Als je de brieven naast elkaar legt, welke vind je dan de beste? Frank: “De brief van Tijs. De andere twee brieven blijven hangen in een klacht, maar Tijs reikt hem de hand. Dat vind ik een heel volwassen houding. Hij biedt Jeroen een platform om het hierover te hebben. Ik zou het zeer boeiend vinden als Tijs hem hierop kan bevragen. Ik ben benieuwd welk trauma uit het verleden Pauw met zich meedraagt, dat hem zo negatief maakt over religie.”

Bron: EO.nl/geloven

