BN/de Stem

Geheim


Afgelopen weekend speelden Lisanne, mijn dochter, en ik op een muziekfestivalletje in Kerkdriel. Locaties was het plaatselijke verzorgingstehuis. En hoewel ik niets negatiefs wil zeggen over de generatie die Nederland heeft opgebouwd, waren de oudjes niet echt heel enthousiast te krijgen voor de optredens. Lisanne en ik lieten wat Keltische muziek horen, er was een smartlappenkoor en een break dance-groep. En mocht u denken dat bejaarden opstuiven om mee te doen, zoals in de reclame van een Nederlandse brillenboer, nou niet dus.

Gelukkig waren er ook enkele kleinkinderen aanwezig, die zich verdrongen rond een figuur met de naam ‘Glitterpiet’. (Ik zou nu zoveel willen zeggen, maar ik doe het even niet.) Lisanne en ik speelden lustig mee met de talloze Sinterklaasliedjes, zittend op de rand van het podium. De kinderen genoten. Nadat Glitterpiet de zaal had verlaten, een kudde kinderen achter zich aan, liep een meisje naar mij toe. En op samenzweerderige toon zei ze tegen mij: ‘Ik ken het geheim van Sinterklaas al’.

Paniek in mijn hoofd. Welk geheim? Had ik toch naar dat stomme Sinterklaasjournaal moeten kijken? Was de pakjesboot lek? De pepernoten gestolen? De Sint gekidnapt? De pieten zwart gemaakt? Op de gemaakt zelfverzekerde toon van een ervaren papa zei ik: ‘Zo, dat ik knap. Dan kennen we het geheim samen. Spannend hé.’ Gelukkig doorzag de kleine mijn onbeholpenheid en voegde er aan toe: ‘Dat Sinterklaas niet bestaat.’ Ze keek even over haar schouders. ‘Maar niet aan de andere kinderen vertellen hoor.’ – ‘Nee hoor, ons geheimpje’. En weg was ze.

Mooi is dat. Het geheim van Sinterklaas. Ik kan me nog steeds Lisanne herinneren. Acht jaar was ze. En zij kende het geheim ook, als een van de eerste van haar klas. Ze had het zelf gevraagd, midden in de zomer. En eerlijke vragen krijgen bij ons eerlijke antwoorden. Dat jaar stond ze naar de Sinterklaasoptocht te kijken. Ze trok aan mijn mauw en fluisterde: ‘Sinterklaas bestaat misschien niet, maar hij gebeurt wel.’ De theoloog in mij zwol van trots. ‘We moeten Sinterklaar voor elkaar zijn. Mooie cadeautjes voor elkaar kopen. Extra aardig zijn voor elkaar.’

Ja, dat is waarlijk het geheim van Sinterklaas.

Bron: BN/de Stem

