Trumpland


Als u deze column leest, ligt uw onwaardige columnist zijn jetlag uit te slapen in een hotel-met-zwembad in het Amerikaanse San Antonio. Mocht u denken dat ik een lekker doucheurtje van BN/de Stem gekregen heb, wees gerust. Ik ben in San Antonio voor de American Academy of Religion, het grootste religiewetenschappelijk congres ter wereld: meer dan 10.000 wetenschappers, met een congresmap ter dikte van een ouderwets telefoonboek. (Voor de 20-minners onder u, even aan je ouders vragen wat dat is.)

Natuurlijk ben ik hartstikke enthousiast om te gaan. Ik ben gek op vliegen, gek op congressen. Maar ik ben ook zenuwachtig, nog nooit eerder in de United States geweest, maar vooral omdat ’t daar nu Trumpland is. En ik ben toch een tikkie huiverig voor wat De Donald gaat doen met zijn enorme macht.

Enfin. Ik ben op het AAR-congres om te spreken over de videogame Bioshock Infinite. En op miraculeuze wijze is deze game uit 2013 te lezen als kritiek op Trumpland. Bioshock speelt zich af in de vliegende stad Columbia, een shining city on the hill, zoals de Amerikanen hun land graag zien. En met zelotische ijver strijden de inwoners van Columbia tegen de vreemde invloeden die hun idylle bedreigen: Joden, zwarten en andersdenkenden. Hoe toepasselijk voor Trumpland.

In de game komen vier doopscènes voor, en elke keer gaat er dan iemand (bijna) dood. Theologisch goed bedacht: doopsel betekent immers sterven, begraven worden en verrijzen met Christus. En vooral dat sterven vergeten we dan gemakshalve. Ik hoop van harte dat mijn medechristenen in de Verenigde Staten niet zullen vergeten dat ook zij Trump aan de macht hebben geholpen. Niet vanwege de kwaliteit van zijn karakter (verre van), maar vanwege zijn verwachte verzet tegen abortus en homohuwelijk.

Er bestaat immers nog een ander doopsel, niet met water, maar met vuur. ‘Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur,’ aldus de evangelist Matteüs. Ik zal eens zien of de vuren al branden in Trumpland, of slechts de wateren van een nieuwe zondvloed.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

