Gehandicaptenbonus


Het bleek al langer rond te zoemen in de buitenlandse media, maar deze week las ik ’t in het Parool. De Poolse regering wil minder abortussen en beloont daarom moeders die bevallen van een zwaar gehandicapt of niet levensvatbaar kind, met een premie van € 1000. Intrigerend voorstel, maar wat bleek? Hele slechte theologie.

Ik vond het eerst een intrigerend voorstel. In een wereld waar het leven van een ongeboren kind niet vanzelfsprekend veilig is (en nu druk ik me voorzichtig uit) en waarin de kwaliteit van een mensenleven in euro’s kan worden uitgerekend door zorgverzekeraars, lijkt het Poolse voorstel een uniek tegengeluid. Elk leven is beschermwaardig. Altijd. <Hartje> aan de Poolse regering.

Maar het Poolse plan begint nogal hard te stinken als je beter kijkt naar de ‘voorwaarden’. Als een kind direct na de bevalling sterft, geldt de bonus wel. Maar als het kind voor de bevalling sterft (dood geboren wordt), dan geldt de bonus niet. En dat riekt naar hele foute theologie, zou mijn oude leermeester zeggen.

Mijn intuïtie klopte. De leider van de regeringspartij, Jaroslaw Kaczynski, verdedigde het voorstel met theologische argumenten. ‘We streven ernaar dat zelfs kinderen die sterk misvormd zijn, of geen overlevingskans hebben, toch worden geboren, zodat ze kunnen worden gedoopt en een naam krijgen en kunnen worden begraven als ze overlijden.’

Ah! Auw! Nee! Alarm! Beelden schoten door mijn hoofd. Beelden van ouders die hun dode kind niet in gewijde aarde mochten begraven van meneer pastoor omdat ze niet waren gedoopt. Gelukkig doen ‘we’ dat niet meer. Maar kennelijk zijn ze in Polen nog niet zo ver. God zal zelf wel uitmaken wie er wel en niet in zijn hemel wordt toegelaten.

Ik ken een verhaal van een oude pastoor, die een briljant idee had. In zijn kerk stond een wonderbeeld van Maria. En als je daar je doodgeboren kindje oplegde, werd deze door de Moedermaagd weer heel even levend. Dat was het moment waarop de pastoor het kindje snel doopte. Lapwerk? Zeker. Maar het werkte. In tegenstelling tot het Poolse voorstel.

Sorry, Polen, maar ik wil mijn hartje terug.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

