BN/de Stem

Broodje poep


In de Amerikaanse serie Southpark worden de presidentskandidaten Donald Trump en Hillary Clinton steevast aangeduid als Giant Douche en Turd Sandwich. Een douche is een zakje waarin vrouwen hun gebruikte maandverband kunnen doen als ze een publieke wc bezoeken. En een turd sandwich lijkt nog het meeste op het broodje poep van Ome Willem.

Niet erg netjes nee, maar nu ik drie presidentiële debatten heb gezien, begin ik erin te geloven. ‘Bij elke verkiezing moeten we kiezen tussen een giant douche en een turd sandwich,’ aldus een van de kinderen uit Southpark. ‘Dat klopt, want we zijn Amerikanen,’ is dan het antwoord. Verkiezingen waarin niets te kiezen valt. Trump kan gewoon niet, maar Clinton is geen aantrekkelijk alternatief, hoogstens de minst slechte optie.

Maar laten we niet op onze Nederlandse borst roffelen om de apenheul aan de andere kant van de oceaan. Laatst vroeg een journalist van radio 1 mij: ‘Als je moet kiezen tussen Geert Wilders of Mark Rutte, dan ben je toch blij dat je op de tweede kan stemmen.’ En tot mijn grote schrik betrapte ik me erop dat ik hier twee seconden over moest nadenken. Ook wij hebben ons eigen broodje poep versus maandverbandzakje-verkiezingen.

De PvdA heeft zijn eigen turd vs douche-verkiezing. Of het nu Simpele Samson wordt of Argeloze Asscher, het zijn twee versies van dezelfde faalmachine. Hoogstens is Asscher the lesser evil. En eigenlijk is dat alles al decennia aan de gang. Er zijn geen echte keuzes meer, slechts schijn.

Het is met de Amerikaanse en Nederlandse kandidaten als met de democratie zelf: het piept en kraakt aan alle kanten, maar we hebben geen alternatief. Maar toch…. Er zijn 319 miljoen Amerikanen en deze twee douche bags kwamen bovendrijven als de beste twee opties om het land te regeren? Er zijn 17 miljoen Nederlanders en Gekke Geert en Minimale Mark komen bovendrijven als leiders van de twee grootste partijen? Nee, echt geweldige reclame voor ons democratisch systeem.

Zoals Ome Willem zei: ‘Een broodje poep, lusten jullie dat?’ En ik schreeuw tegen mijn televisie: ‘NEE!’

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

