BN/de Stem

Horrorclown


Ik weet natuurlijk niet hoe het u vergaat, maar als ik iemand ‘horrorclown’ hoor zeggen, moet ik echt onbedaarlijk lachen. Ik bedoel: elke clown is toch eng? Of was u al weggesukkeld toen vroeger in het circus de clowns opkwamen. Ik verschool me liever in het berenhok, dan dat ik naar die geschminckte doodshoofden bleef kijken. En aangezien wilde dieren niet meer mogen, vraag ik me af of circussen nu alleen nog uit clowns bestaan.

Ik verbaasde me dan ook te lezen deze week dat ook in Nederland het verschijnsel ‘horrorclown’ is doorgedrongen. Ik kende de filmpjes al uit Amerika: een enge clown gewapend met bijl valt onschuldige bezoekers aan tijdens schemerdonker in een park. Ik begrijp wel dat die bijl vooral als aankleding is bedoeld, maar je zal zo rare vogel tegenkomen.

Gelukkig heeft Bassie van zich laten horen. Hij vreest imagoschade voor zijn vakbroeders, aldus een bericht op Nu.nl. Ik wil Bassie gerust stellen: dat imago kan niet veel slechter. Natuurlijk, Bassie was een goeie gast, maar dat kwam vooral door Adriaan. De irritante acrobaat zorgde er altijd voor dat die domme clown niet over zijn eigen voeten viel. Pipo, die ging ook nog wel. Maar dat kwam weer door Mamaloe, die voorkwam dat onze woonwagenbewoner zich al te racistisch tegen zijn indianenvriendje aanbemoeide.

De echte angst voor clowns komt natuurlijk door het exemplaar uit Het! Van Stephan King. Een combinatie tussen een kinderlokker en een wiet-gerelateerde nachtmerrie. En dan mag Herman van Veen best zingen dat clowns ‘op veel te grote schoenen de sterren achterna gaan’, maar ik hoop dan toch van harte richting Mars. Zoals Ben Cramer zong: ‘Hij was maar een clown / in ’t wit en in ’t rood / Hij was maar een clown / nu is hij dood.’ Of, nog beter, Herman van Veen als de circusleeuw de invalclown oppeuzelt: ‘En de mensen die lachten / Ze klapten, ze lachtten / ze wisten niet beter / of het hoorde erbij.’

Trouwens. Ik heb nog ergens een clownsmasker liggen… Tot zo in ’t park!

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

