Geen categorie, Interviews & quotes

We moeten elkaar niet als potentiële criminele zien


De Nieuwe Koers vroeg me over de kwestie privacy versus veiligheid. Die gaf ik uiteraard graag. Privacy is een belangrijk mensenrecht dat onder toenemende druk staat van politici, beleidsmakers, inlichtingendiensten en militairen. Veiligheidsfetisjisten gebruiken argumenten als ‘je hebt toch niets te verbergen?’ en ‘het is ook voor jouw veiligheid’, maar ik vind het bijzonder onprettig idee dat de overheid, mijn overheid, zich het recht voorbehoud om potentieel alles – ik herhaal – alles dat ik niet in de veiligheid van mijn eigen hoofd bewaar, te kunnen zien en beluisteren.

De discussie rond privacy en veiligheid raait feitelijk om het begrip vertrouwen. Wat is onze maatschappelijke rompstand? Betreden we de wereld met het principe dat iedereen op zich best te vertrouwen is, tot het tegendeel is bewezen? Of kijken we vooral met wantrouwen naar elkaar, klaar om het ergste van je medemens te verwachten? Cameratoezicht, vingerafdrukken in paspoorten, de klopjacht naar mogelijke AOW- of WW-fraudeurs, het stinkt naar geïnstitutionaliseerd wantrouwen.

Onbehagen

Onze koning zei het als volgt in de Troonrede: “In de maalstroom van alledag zijn onrust en onbehagen kenmerken van deze tijd.” En ik denk dat hij gelijk heeft. De vraag is alleen waar die onrust en dat onbehagen vandaan komen. Ik denk uit het feit dat we elkaar steeds minder vaak durven vertrouwen. En dat wantrouwen willen we vervolgens afdwingen in wetten, protocollen en andere regels.

Ik denk dat we de onrust en het onbehagen, waar ons staatshoofd over sprak, juist omgekeerd moeten proberen te tackelen. In plaats van meer wantrouwen, meer vertrouwen. Bij elke terroristische aanslag moeten we juist obstinaat elkaar extra vertrouwen schenken. Natuurlijk wordt dat vertrouwen (af en toe) beschaamd, maar dat is de prijs die ik bereid ben te betalen voor een samenleving waar wij elkaar in de eerste plaats als vrienden en lotgenoten beschouwen in plaats van potentiële criminelen.

Pas dan zullen onbehagen en onrust kunnen verdwijnen.

Bron: De Nieuwe Koers

Geef een reactie

