Knuffeldieren


Een vriend van mij, pastoor Ruud V., zegende de afgelopen zondag een hele troep knuffels in zijn kerk, meegenomen door de kinderen. Het zag er aandoenlijk uit: roze olifanten, paarse krokodillen en fluoriserende Pikachu’s in alle lengte en maten kregen een flinke regenbui wijwater over zich uitgestort. De knuffeldieren zelf bleven stoïcijns onder al deze heiligende aandacht, maar de eigenaren van de knuffels genoten. Ik zeg wel ‘eigenaren’, maar dat is natuurlijk een fout woord. ‘Ouders’ of ‘vrienden’ is misschien wel een beter woord. Zo sterk is de band tussen knuffel en geknuffelde.

Zelf had ik als kind Oetje. Niet zo moeilijk te raden natuurlijk, een knuffeluil. In de loop van de jaren is de uil verworden tot een mismaakt, lelijk, talloze keren hersteld bruin vod. In plaats van glanzende oogjes twee geborduurde kruisjes als littekens. Zijn gele neus vervangen door een blauwe (!) katoenen bijenkorf. En op zijn rug (zeker, het is een ‘hij’!) een klein bruin kangaroebuideltje, door mijn moeder er opgenaaid, met ruimte voor een bolletje wol dat altijd zo heerlijk naar haar rook. En ja, ik heb dat smerige, lieve ding nog steeds, op de kast.

Mensen vragen mij wel eens, meneer de cultuurtheoloog, gaan dieren ook naar de hemel? Ik vind dat best een lastige vraag. De hemel is natuurlijk geen zwijnenstal, hoewel enkele kuddes schapen mij wel passend lijken. Helse honden komen er natuurlijk niet voor, wel een os en een ezel, persoonlijk door de heilige Franciscus meegevoerd. Laat ik het zo zeggen, ik de katholieke hemel is ruimte voor ezels, omdat elke katholiek weet dat ezels de neiging hebben neer te knielen voor het allerheiligst sacrament. Bovendien zijn mensen nog grotere ezels, en die komen ook in de hemel.

Maar ik zou best nog een stapje verder willen gaan. Ook knuffeldieren hebben een grote kans in de hemel te komen. Knuffels zijn vilt en wol geworden hoop, geloof en liefde. Voor een kind, elke kind, is die vieze knuffel het eerste teken van de Altijd Aanwezige. En wie niet wordt als de kinderen….. Enfin, vult u zelf maar in.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

