Buschauffeur


Vroeg toen ik nog klein was, speelde ik met mijn vader als ‘buschauffeurtjes’. Ik had een LEGO-bus gekregen, en enkele vloerplaten. O ja, en een bushalte. Het spel bestond erin dat ik de bus bestuurde en mijn vader een sociaal onhandige passagier, die altijd net te laat aankwam. ‘Buschauffeurtje,’ moest ie dan roepen. ‘Buschauffeurtje, ik wil nog mee hoor.’ Maar de zesjarige in mij liet de arme man altijd staan om binnen luttele seconden weer bij dezelfde bushalte te zijn. Daar was de passagier natuurlijk net in slaap gevallen, dus het hele spelletje kon van voren af aan weer beginnen.

Enfin. Afgelopen week moest ik aan mijn kinderlijk spel denken. Op station ’s-Hertogenbosch had een zekere bus het ruime sop gekozen en begon met wegrijden. Een jonge knul, 16 jaar of zo, rende er op af, net als dat LEGO-mannetje van mij vroeger. Hij wenkte de chauffeur om even te wachten. Wie kent zo’n situatie niet zelf. De chauffeur schudde heftig van ‘nee’. Even later deed ie zijn vingertje ook nog meedoen. De knul sloeg tijdens het passeren met zijn vlakke hand tegen de voorruit van de bus. Dom. Om meerdere redenen. De chauffeur zette zijn bus pontificaal midden op het perron stil, opende zijn deur en begon tegen het mannetje te schreeuwen. ‘Dat doen wij hier niet, hé.’ Altijd dat rare meervoud. ‘Ik ben toch geen varken.’ Ik hoorde mijzelf denken: ‘Nou…’

En nu niet zeggen dat ik geen ervaring met bussen heb. Ik heb meer dan 10 jaar vijf keer per week, 40 weken per jaar in buslijn 12 te Utrecht gezeten. Ook wel bekend als de Horrorbus des Doods. De snelbus tussen Utrecht CS en studentenfabriek De Uithof. Haakse bochten met 60 kilometer per uur, met +300 studenten aan boord. Remmen liefst niet. En als het toch moet, dan op het allerlaatste moment, zodat je je bammetje tussen de gelharen van je medestudent kon peuteren. Ik heb zelfs een Oekraïnse student zien proberen een aanstormende bus weg te koppen. Nodeloos om te zeggen dat de bus won.

‘Buschauffeurtje, wacht je even?’ – ‘Nee, ik ben toch geen varken.’

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

