Baron


U kent ‘m vast wel, die vrolijke ex-miljonair Hans die de crisis als een kans ziet. Hij maakt er het beste van: van golfbaan naar bijbaan, van paradijs in de tropen naar tropisch zwemparadijs, van zeiljacht naar koopjesjacht en van eigen fortuin naar een gedeelde voortuin. Dat ie Hans heet, heb ik moeten opzoeken. Wij thuis noemen hem altijd ‘de baron’. Ik ben nogal republikeins aangelegd. En het idee dat ook oud geld je niet tegen de crisis beschermt, doet mij nogal deugt.

Hans komt al geruime tijd op de buis om een of ander telefoonmerk aan te smeren, maar welke vergeet ik altijd. Is ook niet relevant. Het gaat om Hans, en zijn verhaal over hoe hij en zijn gezin de enorme inkomstendaling kan opvangen. In de jongste aflevering gaat ie zelfs vloggen: op youtube (echt waar, zoek maar op!) legt hij uit hoe je met plakband en een kartonnen doos een thuisbioscoop gaat maken. Waarmee hij gelijk al die pubers afzeikt, die denken dat ze zo superuniek zijn dat de gedroomde honderdduizenden volgers slechts een kwestie van tijd is.

Hans staat in een langere reclametraditie. De kakker met zijn melkkoeien: ‘ik zei nog zo, geen bommetje’. De blonde bankmeneer die in Zweden de liefde van zijn leven vond, achtervolgd door twee oude bankiers die niets van de moderne tijd snappen. En de altijd vrolijke belevenissen van de supermarktmanager die zijn klanten met liedjes, dansjes en goede adviezen aan zich weet te binden. Het zijn korte avonturenreeksen. En je betrapt je er bijna op dat je wilt weten hoe het verder gaat. Knappe reclame.

Tegelijkertijd vind ik Hans de beste. Met onvermoeibaar en onbreekbaar optimisme begint hij aan zijn nieuwe leven. En in plaats van bij de bakken neer te zitten, neemt hij elke uitdaging aan die zijn nieuwe leven hem voor de voeten werpt. Hij is wat mij betreft een soort ideale mens waar we er te weinig van hebben: niet lullen, maar poetsen.

Hans is een uitstekend tegengif tegen de weekhartige zieltjes van de millennials, die opgevoed als een prestatieproject voor twee carrièretijgerende ouders, bij de minste of geringste tegenwind de kop in de schoot leggen. Kom op, ga vloggen of zo.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s