Tijd


Soms haalt de tijd je in. Laatst nog, in het koninklijk paleis van Zweden in Stockholm. Koning Karel was zo vriendelijk zijn Ikea-filiaal op te stellen voor nieuwsgierige toeristen. Mooi paleis wel. Veel luxe, veel kamers om schoon te houden, veel bewakers om de drommen bezoekers in toom te houden. Voor een een geharnaste, maar niet-militante republikein als ik zijn paleizen echter een beetje lastige plekken. Ik bedoel: je hoeft er niets voor te doen, om koning(in) te worden. Alleen in het goede wiegje geboren worden. Niet echt een enorme prestatie, zou ik zeggen.

Maar goed, wat deed ik als republikein dan in dat paleis? Nou, simpel. Ik ben getrouwd met de liefste vrouw ter wereld die helaas nogal monarchieminnend is. Dus ga je mee. Zo werkt de liefde. Zij ding twee dagen later met mij mee naar een wetenschappelijk congres in Uppsala, waar ze werd getrakteerd op een vijf kwartier durende monoloog van een pijprokende Duitse hoogleraar over de seculiere theodicee van de Franse filosoof George Bataille. Zo werkt de liefde.

De Zweedse monarchen waren overigens nogal gek op klokken, in alle soorten en maten aanwezig in het paleis. De klokkenopdraailakei had echter kennelijk een vrije dag, want de uurwerken liepen niet bepaald gelijk. Terwijl wij door de zalen dwaalden, hoorden we de uurwerken achter ons het uur slaan. En het geluid kwam langzaam steeds dichterbij. De tijd haalde ons in.

Een vervreemdende ervaring. De tijd die je inhaalt. Eerst ver weg, dan dichterbij, vlak achter je. En dan sterf je. Je gaat dan ‘uit de tijd’, zoals Herman Finkers dat zo mooi kan zeggen. ‘Ja de tijd tikt minuutjes van de dag / tikt de treden van de trap / als je heel laat zachtjes / op je tenen door het huis gaat,’ voegt diens naamgenoot Van Veen er dan aan toe.

Ik grijp de hand van mijn geliefde, en ik fluister in haar oor de woorden van Bataille: ‘Zo verliefd te zij  is ziekmakend. En wat vind ik het fijn om ziek te zijn.’ De grote klok in het paleis slaat twaalf uur. En ik kus mijn geliefde. En ik voel mij rijker dan welke vorst op aarde ook.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

