Geest


Een zestienjarige YouTuber met de iconische naam 00WARTHERAPY00 schreef nog niet zo lang geleden een commentaar onder een video getiteld ‘Can Video Games Be a Spiritual Experience?’ Hij vertelde in korte bewoordingen dat hij in 2001 van zijn vader een oude Xbox-computer had gekregen. De twee sloegen uren en uren stuk met spelen. Twee jaar later stierf de vader. 00WARTHERAPY00 was zes jaar. En tien jaar lang raakte hij de Xbox niet meer aan.

Een tijdje geleden besloot 00WARTHERAPY00 de oude Xbox weer aan te zetten. Hij startte het spelspel RalliSport Challenge op, een van de favoriete games van zijn gestorven vader. En terwijl hij over de digital baan reed, zag hij een geest. Letterlijk in dit geval. Hij zag de geest van zijn gestorven vader voor zich rijden. In games als RalliSport Challenge wordt de snelste racer geprojecteerd op de racebaan. Iedereen die de snelste tijd wil verbeteren heeft zo een visueel hulpmiddeltje.

In RalliSport Challenge reed de geest van de vader van 00WARTHERAPY00 rond. Hij had namelijk de snelste tijd ooit neergezet. De zoon probeerde weken om zijn vader in te halen. Uiteindelijke lukte het hem: hij reed het parcours sneller dan zijn vader. Op dat moment stopte hij, vlak voor de finish, om zijn vader voor te laten en hem te behoeden voor een tweede, digitale dood.

Ik ben een hardcore gamer. Ik kreeg mijn eerste spelcomputer, een oeroude NES, toen ik zes jaar was van mijn vader. Mijn vader en ik hebben honderden uren op die NES gespeeld: Super Mario bros. en de allereerste Zelda. Mijn vader is – gelukkig – nog onder de levenden. En de NES werkt nog steeds. Geloof me, ik weet  00WARTHERAPY00 bedoelt. Alle gamers doen dat. Een digitaal graf. Een soort van eeuwig leven. Schimmig en halfvergaan. Maar onmiskenbaar.

Hoe het verder ging met 00WARTHERAPY00? Enkele weken na zijn commentaar op YouTube meldde hij dat hij inmiddels niet meer tegen de geest van zijn vader kan rijden. Niet omdat ie nu wel sneller de finish bereikt, maar omdat de 15 jaar oude Xbox eindelijk het leven had gelaten. En met de ondergang van zijn oude Xbox werd ook de rit van zijn vader onherstelbaar vernietigd.

Bron: BN/deStem

Geef een reactie

