BN/de Stem

Vrijheid van meningsuiting


Vrijheid van meningsuiting. Wat een geweldig goed is dat toch. Vooral tijdens de lange, hete zomeravonden op het terras, aan een verkoelend meertje of gewoon in mijn eigen kleine achtertuin. Vrijheid van meningsuiting, niemand is er ooit voor gedood. Het is zen en rozenkrans ineen. Het is dat fijne moment waarop je, luisterend naar het kabbelend gebabbel van Maarten Ducrot en Herbert Dijkstra, in een licht zomerslaapje valt.

Vrij van meningen, dat is het zomerleven. Even geen mening hoeven hebben over Turkse dictators die coups faken om zogenaamd grondwettelijk de democratie om zeep te kunnen hebben. Even vrij van die ononderdrukbare neiging, zo eigen aan politici en columnisten, om aan Duitsland 1933 te denken. Vrij zijn om een mening te moeten hebben over zwarte piet, DENK, of kerkliedjes over negers met hun loftrompet.

Vrij van meningen, dat betekent ook vrij van de meningen van anderen. Op het terras, aan het zwembad, in het museum: je hoort er zo min mogelijk meningen. En omdat iedereen zich daar erg ongemakkelijk onder voelt, gaan we doen als-of. En dat is ook een belevenis. Urenlang ouwehoeren of Froom nu wel of niet gediskwalificeerd moet worden omdat hij zijn fiets vergat. Nutteloos zeiken over welk merk Radler-bier het lekkerste is. Mekkeren over het kleurenpalet van een 19e eeuwse vroegmodernistische neorenaissance drieluik.

Natuurlijk, het is ook mij soms te gortig. Dan voel ik een mening opkomen. Alsof een vurig kaboutertje in mijn buik groeit. Hij graait zich via mijn ruggenmerg omhoog en schopt met pijnlijke precisie tegen de haag mijner tanden. En het is met een mening net als met braaksel: je kan ’t wel blijven terugslikken, maar vroeg of laat komt ’t er toch uit.

Soms geef ik wel eens mijn mening, als het me echt te gortig wordt. Maar ik probeer dat onopvallend te doen, dat niemand anders er last van heeft. Zo loop ik graag, onder het mom van Pokémon vangen, door de binnenstad van Den Bosch. Bij elke lantaarn sta ik dan even stil om ‘m eens heel erg mijn mening te gaan vertellen. Andere mensen schudden hun hoofd en wenden zich af. Misschien is het wel besmettelijk.

Goede vakantie gewenst.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

