Genderneutraal


Komende november ga ik naar de AAR in San Antonio, Texas. De AAR, dat is best een dingende bij ons theologen. De American Academy of Religion, meer dan een eeuw geleden opgericht, het mekka van theologie en religiewetenschappen. Iedereen die meetelt, is daar. En voor het eerst dit jaar, ook uw nederige dienaar.

Die Amerikanen weten hoe je communiceren moet. Sinds mijn aanmelding krijg ik geregeld updates: over visa, over regelgeving, over hotels, enzovoorts. Niets aan het handje. Beetje veel, maar wel prettig.

Tot ik afgelopen week een mail van het bestuur van de AAR kreeg. Het bestuur wil alle leden (zo’n 10.000) verzekeren dat tijdens de conferentie in Texas iedereen de wc mag gebruiken van het geslacht waar hij/zij zich op dat moment mee identificeert. En, als extra punt van aandacht, de AAR zal zorg dragen dat er ook voldoende ‘genderneutrale’ wc-ruimtes aanwezig zullen zijn. En dat gaat zo nog even door.

Kijk, en dan beginnen bij mij de vragen. Bijvoorbeeld: hoe ziet een genederneutrale wc-ruimte er dan precies uit? Ik heb geen idee. Een mix tussen mannen- en vrouwenwc’s misschien? En moet iedereen daar dan zittend plassen, zelfs als de schepper je met een handig instrument heeft uitgerust om dat staand te kunnen? En zijn daar dan wc-brillen die automatisch omhoog en omlaag gaan? En waar hangt de comdoomautomaat dan, kloppend hart van elke mannentoilet?

Aan de andere kant geeft de AAR mij nu wel de gelegenheid om eindelijk eens met eigen ogen een vrouwentoilet te kunnen bezoeken. Dat moet een waar walhalla van hygiëne en verstrooing zijn. Waarom zouden vrouwen anders altijd in kuddes naar de wc gaan. Ik stel me voor: zachte, rustgevende pianomuziek, gedimd licht, een minibar met sapjes en mineraalwater, met (nep)bont beklede wcbrillen, een maandverbandapparaat met ruime keuze, en aan de muur grote posters van regenboogeenhoornkittenvlinders. DAT WIL IK OOK!

Deze week kreeg Franciscus een boek aangeboden met preken van pater Van Kilsdonk, de biechtvader van eerste generatie min of meer openlijke homomannen in Amsterdam, worstelend met geaardheid, religie en familie. De paus was zichtbaar aangedaan door het leed dat deze homomannen, ook door de Kerk, is aangedaan.

God is genderblind. In alle opzichten. Nu de AAR nog.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

