BN/de Stem

Bloeddruppel


Afgelopen week werd uit de Keulse kathedraal een kostbaar relikwie ontvreemd. Het gaat om een relikwie van de inmiddels heiligverklaarde paus Johannes Paulus II. Het relikwie bestaat uit een witte doek met een druppel bloed van JP2. Het kleinnood werd in 2013 door het Vaticaan aan Keulen geschonken als herinnering van het pauselijke bezoek aan de stad in 1980. Volgens kenners gaat het om het heilig pauselijk bloed dat JP2 vergoot direct na de mislukte moordaanslag op zijn leven in 1981.

Ik vind dat dus komisch. Nee, niet de diefstal zelf. Stelen mag niet. Behalve als je door armoede gedwongen wordt. En dat de daders aan geestelijke armoede lijden, wil ik direct geloven, maar dan nog. Ga banken beroven of zo. Liefst digitaal en geweldloos. En het gestolen geld teruggeven aan de armen. Jazeker, elke tijd heeft zijn eigen Robin Hood nodig.

Nee, ik vind dit dus komisch. Er zijn dus mensen die met elkaar ’s avonds in een achterafsteegje hebben staan bespreken: ‘Joh, ik weet nog een goed dingetje om te stelen. Het is kostbaar, makkelijk mee te nemen en de bewaking is een eitje.’ Zegt zijn maat: ‘Wat dan?’ Zegt die eerste weer: ‘Het bloedrelikwie van JP2 in de kathedraal van Keulen.’ Zegt de rest in koor: ‘Ja, goed idee, man! Dat gaan we doen!’ Of zo iets dus. Voer voor een Monty Python-skecth.

In mijn droom vraagt het Engelse veilinghuis Sotheby’s aan mij om zulk een kleinnood eens te taxeren. Zeg ik, als ware ik in een Kunst & Kitsch-aflevering: ‘Nou, tussen de 10.000 en 20.000 euro. Als u het wel even laat restaureren.’ Hoog bedrag? Welnee. Reken maar mee. JP2 is een van allerpopulairste heiligen van het moment. Hij is nog niet zo lang geleden overleden, in 2005. Vele gelovigen kennelijk hem nog als ‘hun paus’. Dat drijft de prijs enorm op.

Ik hoorde dat het grootseminarie Sint-Janscentrum in Den Bosch ook zo’n bloedrelikwie bezit. Gekregen dankzij een eentweetje van JP2 met de lokale bisschop toenertijd, wijlen mgr. Ter Schure. Ik denk dat ik mijn diensten maar eens ga aanbieden. Als beveiliger. Kan ik in de tussentijd elke dag het relikwie aanraken. Je blijft toch katholiek.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

