Snoepen


Vroeger was ik koster in de HH. Petrus & Paulus in Leidschendam. Ik was poepjong: 15 jaar of zo. Maar als priester-in-spe was ik in de volle overtuiging dat deze eervolle functie mij op natuurlijke wijze toekwam. Ik was toen zo bescheiden, daar merkte werkelijk niemand iets van. Als een haantje scharrelde ik door de kerk, op zoek naar uitgedoofde kaarsen en scheefliggende kleedjes. Als een officier-in-opleiding die zijn toekomstig slagveld goedkeurend in ogenschouw nam, bewaakte ik de orde en sereniteit van het hoogheilig spel dat liturgie heet.

Maar ja, de gewaande heiligheid huisde wel in het lichaam van een 15-jarige jongen. Op zondag moest ik drie vieringen ‘begeleiden’: om 8.30 stille mis, om 10.15 hoogmis en om 12.00 familie/jongerenviering. Dus om 6.30 opstaan (en ik ben een notoir avondmens, toen al), 7.00 naar de kerk fietsen, 7.30 kerk openmaken en klaarmaken. Dat uur te vroeg was nergens voor nodig, maar je moet toch een beetje laten zien dat je echt wel heel erg gecommitteerd bent aan de zaak van Onze-Lieve-Heer.

Maar ja, je bent een avondmens, dus ontbijten…. nou nee, misselijk, liever niet. Toch was ik pas twee uur ’s middags thuis. Gevolg: scheurhonger ter hoogte van het begin van de 12-uurmis. En een lunchpakketje meenemen, dat deed je als koster niet. Je had nog wel je eer. Maar ook honger. Gelukkig was er altijd een immense voorraad ongeconsacreerde hosties. Voedingswaarde: volstrekt nul. Maar na een exemplaar of 100 kwam je maag toch gevuld. En een droge bakkes. Gelukkig kon je die altijd wegspoelen met een halve fles witte miswijn, waartoe je als koster altijd alle toegang had.

Deze zondag vieren de rooms-katholieken het hoogfeest van Sacramentsdag. Een beetje gek feest natuurlijk, omdat we elke zondag al misvierend in zekere zin sacramentsdag vieren. Maar de 15-jarige priester-wannabe, die zo graag snoepte van brood en wijn, voelt zich er blij en gelukkig bij. Snoepen van Gods genade, misschien betekent eucharistie ten diepste wel dat. Niet teveel, anders krijg je spirituele indigestie en wordt je een christengekkie. Niet te weinig, anders daalt je bloedsuiker te laag en wordt je een grootinquisiteur die anderen de maat neemt.

Eet zalig deze zondag.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

