De vrouw die dood wilde


‘Dag mevrouw, hoe gaat het ermee?’ Ik vroeg het zo vriendelijk. ‘Slecht.’ Zwijgend stommelt ze verder door het kleine parochiezaaltje. ‘Maar ik vind het wel fijn dat u er weer bent,’ zei ik en ik meende het ook nog. ‘Ik had dood moeten zijn,’ snauwt ze me toe, terwijl ze met een plof op een stoeltje valt. Ik probeer de situatie te redden: ‘Maar mevrouw, hoe kunt u dat nu toch zeggen?’ – ‘Ja, dood ja. Ik had allang dood moeten zijn. De dood is me vergeten. En dat neem ik hem zeer kwalijk.’

Ergens in Nederland verzorg ik enkele studie-avonden. Over Hooglied. En seks. En de christelijke kerk. Dat is al geen simpele opgave, maar deze dame verhoogt de uitdaging.

Op een avond kwam ze wederom. Deze keer met een pijn vertrokken gezicht. Ze strompelde nog harder dan ze toch al deed. Behalve dat ze weer dood wilde, was mevrouw deze middag bij de fysiotherapie geweest. En het had er geen goed gedaan. Tijdens mijn wijdse uitwijdingen over het gebruik van de Hebreeuwse Yiktol-vorm in combinatie met chiastische versstructuren, kreunde ze luider en luider. En het het kreunen werd kermen. Ik wist niet zo goed wat te zeggen, dus probeerde ik haar te negeren.

Kermend om hulp, heen en weer schuivelend van de pijn werd ze door twee cursisten meegenomen naar huis. Achteraf hoorde ik dat de in aller ijl gebelde thuiszorg niet wilde komen, omdat mevrouw ‘geen indicatie’ had. De volgende keer kwam ze weer. Ze kon weer lopen. Niet dat ze er blij om was. ‘Ik wil nog steeds dood’. Ik wist niet zo goed wat te zeggen, dus probeerde ik haar te vergeten.

De dood is als een vriend, een goede vriend, die de onhebbelijke gewoonte heeft om altijd te vroeg op het feest te arriveren. De boorden staan nog niet klaar, de glazen staan nog leeg, de feestkleding hangt nog in de kast. Maar buiten laten staan kan niet. Het is immers je laatste minaar. Deze vrouw kon haar minnaar echter niet vinden, zelfs niet in de geliefde van Hooglied. Ik weet niet zo goed wat te zeggen. Dus bid ik maar, voor haar minnaar.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

