Hoeveel kost jij?


Soms krijg je telefoontjes. Mooie gesprekken zijn dat. Ik wil er graag een met u delen. ‘Goedemiddag, met Frank Bosman spreekt u.’ Ik gebruik altijd ‘u’. Dat heeft mijn moeder mij geleerd. En je moet niet alles doen wat je moeder je geleerd heeft, maar sommige dingen zijn gewoon handig. ‘Met mevrouw Bongersma uit Klazienaveen.’ Ik kan helaas geen klanken meeleveren met de column, maar stelt u zich een oostelijk accent voor. Drenthe, Overijssel, die kant op. Je hoort dat de kaken nauwelijks van elkaar komen tijdens het praten. Alsof ze een onzichtbaar strootje vast moeten pakken omdat ze anders ter plekke in elkaar storten.

‘Goedemiddag, mevrouw,’ zeg ik beleefd terug. ‘U geeft ook lezingen.’ Het klinkt alleen uit beleefdheid een vraag, maar het is een constatering. ‘Ja zeker, dat klopt, mevrouw,’ zeg ik beleefd terug. ‘Hoeveel kost jij?’ hoor ik aan de andere kant van de lijn. Ik ben in grote verwarring. Snel ga ik alle opties af. De slavernij is afgeschaft, althans in Nederland. Voor gigolo ben ik echt niet in de wieg gelegd, geestelijk dan. Dan bevrijdt de telefoonstem mij. ‘Hoeveel kost zo’n lezing?’

Ik sputter tegen – tevergeefs – met wat tegenvragen. Waar komt u vandaan? ‘Uit Klazienaveen.’ Ik heb echt geen idee waar dat ligt. Ik kan u uitleggen wat het verschil tussen monoteletisten en monofysitisten is, maar topografie heb ik aan een fijne jongen genaamd Tom uitbesteed. Ik vraag waarover de lezing moet gaan. ‘Geen idee, daar gaan we nog over beslissen.’ Ik vraag voor welke groep de lezing gehouden moet worden? ‘De Nederlandse Vereniging voor de Bevordering van het Algemeen en Specifiek Nut.’ Nee, dat zei ze niet. Maar het leek erop. En ik durfde het niet nog een keer te vragen.

Om haar af te schrikken gaf ik een exorbitant hoog bedrag op. Ze blikte of verbloosde echter niet, door de telefoon heen dan. ‘Maandag gaan we overleggen. Als ik u hebben wil, dan bel ik terug om dat te laten weten. Als ik u niet wil hebben, bel ik niet. Okee?’ Wederom geen vraag, maar een constatering. ‘Okee, mevrouw,’ zeg ik bedremmeld. En ik hang op. Het wordt een mooi jaar.

Bron: BN/de Stem

Geef een reactie

