Interviews & quotes

Wij zijn spiritueel, maar vergeten dat ’t zo heet


Nederland is geen christelijke natie meer. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek God in Nederland dat iedere tien jaar door de KRO wordt gehouden onder ruim 2100 Nederlanders. Toch is niet alles verloren, zo betoogde ik bij de NOS (website, radio1journaal). “Het verrast me eigenlijk wel dat de groep die ongebonden spiritueel is, naar beneden lijkt te gaan. We zaten in een situatie dat veel mensen besloten om niet meer naar de kerk te gaan, maar wel thuis met het geloof bezig bleven. Maar ik denk dat als je lang genoeg niet bij een grote groep gelovigen hoort, dat dan ook het vuur dooft.”

“Als ik om me heen kijk, zie ik mensen wel degelijk continu bezig met existentiële vragen: wie ben ik, en waar kom ik vandaan? Dat zie je ook in films zoals Harry Potter en Star Wars. Superheldenfilms die vaak vol zitten met diepe religieuze en levensbeschouwelijke vraagstellingen, waar mensen zich heel erg tot aangetrokken voelen. Dat blijft onverminderd sterk. We zijn nog steeds wel spiritueel, maar we zijn zelfs vergeten dat het zo heet.”

Bron: NOS.nl; Journaal (NPO1, op 14:15)

 

Geef een reactie

