31 maart boekpresentatie Hugo Ball


Het is precies honderd jaar geleden dat in Zürich Cabaret Voltaire werd opgericht door beroemde avantgardisten als Janco, Richard Huelsenbeck, Hans Richter, Emmy Hennings en – vooral – Hugo Ball. Onder toezicht van de Nederlandse eigenaar van de Holländische Meierei, een matroos met de naam Ephraim Jan, goten de geestelijke vaders en moeders van het dadaïsme een chaos van beelden, woorden en klanken over de nietsvermoedende kroeggangers uit.

1916 is een schakeljaar in de geschiedenis van het Westen, de geboorte van Dada en de avantgardistische kunsten. Ball en zijn medechaoten verzetten zich met man en macht tegen de waanzin van de Eerste Wereldoorlog, die twee jaar eerder was begonnen. Vanuit het neutrale Zwitserland probeerden zij de conventionele taal te ‘vernieten’, die zij verantwoordelijk hielden voor de ‘dwingende logica’ van de Grand Guerre. Ball en kompanen vernietigden de taal van de ambtenaren, generaals en politici door gedichten van louter klanken te schrijven en die in bizarre simultaanuitvoeringen ten tonele te voeren.

100 jaar Dada

In dit jubileum jaar – 100 jaar Dada – verschijnt de eerste Nederlandstalige monografie over Hugo Ball (1886-1927), de geestelijk vader van dada, het dadaïsme en de klankgedichten. Geboren als katholiek, van zijn geloof gevallen door zijn Nietzsche-studie, was hij achtereenvolgens oorlogsvrijwilliger en overtuigd pacifist. Aan het einde van het dadaïstische project gekomen – Dead End Dada – bekeerde hij zich terug tot het katholicisme van zijn jeugd, maar zonder zijn klankfilosofie, nu een taaltheologie geworden, te vergeten.

Hugo Ball

Kerkhistoricus Theo Salemink (Tilburg School of Catholic Theology, TST) en cultuurtheoloog Frank G. Bosman (Tilburg Cobbenhagen Center, TCC) leveren met hun werk een unieke inkijk in de filosofische, theologische en spirituele ontwikkelingen in Balls denken en schrijven. Aan de hand van tekstfragmenten lezen ze tussen de regels door, op zoek wat achter de tekst verborgen blijft: joodse mystiek, christelijke tongentaal en bijna vergeten kerkvaders. Deze monografie is het resultaat van een langlopend project aan de TST, begonnen in 2009 met de bundel Avant Garde en Religie (redactie Bosman en Salemink), en van Bosmans proefschrift De Klanken van Byzantium (2014).

Boekpresentatie

Ter gelegenheid van de presentatie van het boek Hugo Ball, nodigt het Tilburg Cobbenhagen Center iedereen uit voor een symposium op 31 maart te Tilburg met als titel ‘Reis naar het einde van de taal. Tijdens het symposium wordt het eerste exemplaar van het boek aangeboden.

Programma

14.00 uur Introductie Frank G. Bosman (TST/TCC, auteur)

14.10 uur ‘Theologie tussen dada en jazz’, Erik Borgman (directeur TCC)

14.40 uur ‘Ontregelende regels en zinloze zinnen’, Marcel Barnard (Protestantse Theologische Universiteit Amsterdam, alsmede Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Stellenbosch)

15.10 uur Pauze

15.30 uur ‘Lucebert: Geborchte van het woord’, Theo Salemink (TST, auteur)

16.00 uur Overhandiging 1e exemplaar Hugo Ball aan Hendrik Driessen, directeur/hoofdconservator museum De Pont (Tilburg).

16.15 uur Receptie

Praktische gegevens

Datum: 31 maart 2016

Locatie: Zwijsengebouw, campus Universiteit Tilburg

Opgave: Er zijn geen kosten verbonden aan deelname,  maar uw opgave wordt zeer gewaardeerd via f.g.bosman@uvt.nl

Meer info: Frank G. Bosman, (06) 24 99 64 59, f.g.bosman@uvt.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s