Frisse kijk op erotiek


Spruitjeslucht en een bekrompen seksuele moraal, Christenen kampen nog steeds met dat oudbollige imago. Aldus het Brabants Dagblad van vandaag dat suggereert – waarvoor dank – dat ik in mijn boek ‘God houdt van seks’ hiermee afreken. Hopen dat de realiteit deze wens volgt. In dit griote interview blik ik ook terug op de plek die seksualiteit innam in mijn ouderlijk gezin en op het grootseminarie van Den Bosch.’Ik heb daar niks aan overgehouden, geen woede, geen frustraties, geen onbehagen. Het katholieke gevoel zit ontzettend diep in mij en dat vind ik uitermate prettig.’

Heb je zelf last gehad van je katholieke opvoeding?

Ik heb een goede opvoeding gehad, maar achteraf stel ik vast dat het religieuze wel erg nadrukkelijk aanwezig was in ons gezin. En hoewel mijn ouders mij altijd geprobeerd hebben te zeggen dat seksualiteit iets heel prachtigs is en door God gegeven, was het toch altijd omgeven met heel veel geboden en verboden. Geen voorbehoedsmiddelen, geen seks voor het huwelijk, niet ongehuwd samenwonen, etcetera. Over seksualiteit lag een deken van problemen en er werd moeilijk over gesproken. Gelukkig heb ik daarvan geen trauma’s opgelopen, maar juist eerder een fascinatie voor de vraag waarom daar zo krampachtig mee werd omgegaan.

Je bent een jaar priesterstudent geweest aan het Sint-Janscentrum in Den Bosch. Werd daar over seks gesproken?

Ja, maar te weinig en op de verkeerde manier. Als daarover tijdens de colleges werd gesproken, dan was dat heel abstract vanuit de moraaltheologie, en gin vooral over wat wel en niet mag. Het leek bijna een college medische ethiek. Onderling spraken wij studenten daar heel besmuikt over. Wij van de heilige kerk waren zo sterk om ons te onttrekken aan de verdorven en oversekste maatschappij, maar we zeiden dat vooral tegen elkaar om onszelf daarvan te overtuigen.

We zaten daar met zestig jonge mannelijke studenten voor gillende hormonen en dan voel je die seksuele spanning natuurlijk hangen, maar je mag daar niets mee doen en je kunt daar niet echt over spreken. Dat was lastig, maar ik heb daar niks aan overgehouden, geen woede, geen frustraties, geen onbehagen. Het katholieke gevoel zit ontzettend diep in mij en dat vind ik uitermate prettig.

Geef een reactie

