Verbinding met de ‘Abba’


In het Tweede Testament drukt Jezus zijn volgelingen herhaaldelijk op het hart om in een intieme relatie met God te stappen. Die intieme relatie heeft God zelf natuurlijk al lang, het hele Eerste Testament staat vol van de verhalen over Adonai die zijn volk niet in de steek laat. Jezus nodigt zijn leerlingen nadrukkelijk uit to return the favor, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Maar hoe doe je dat?

Eens een heiden bij Rabbi Hillel met de vraag: “Kunt u mij de bijbel uitleggen, staande op één been?” Hillel antwoordde: “Wat Gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet. Dat is de hele Thora en de rest is toelichting”. Jezus zegt iets vergelijkbaars. Een farizeeër vraagt: “Wat is het grootste gebod?” Jezus zegt: “Heb lief de heer uw god, met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand […] Het tweede is daaraan gelijkwaardig: Heb lief uw naaste als uzelf.” (Mt. 22,34-40)

Return the favour

God liefhebben is een goede manier to return the favor, maar geen gemakkelijke opgave. Het Tweede Testament geeft echter een hulpmiddel, het woord ‘abba’, dat ‘vader’ of liever ‘vadertje’ (intieme relatie) betekent in het Aramees, de taal van Jezus zelf. Jezus gebruikt het éénmaal voor God, als hij hem smeekt hem niet de marteldood te laten sterven. ‘Abba, Vader,’ bad Hij, ‘U kunt alles. Neem deze beker van Mij weg. Maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt.’ (Mc. 14,36)

Gotterdämmerung

Deze hartenkreet van Jezus aan de Hemelse Abba is herkenbaar. In alle tijden hebben gelovigen gemeend onder de Gotterdämmerung te moeten leven. Dat is in onze tijd niet anders. Adonai voorspelt dit gevoel als Hij zegt: ‘Ik zal op die dag mijn gelaat blijven verbergen vanwege al het kwaad dat zij hebben gedaan door zich tot andere goden te wenden.’ (Deu. 31,18) En op het kruis echoot Jezus de woorden van de Dämmerung-psalm 22: “Eli, Eli, mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?” (Mt. 27,46)

Als de mens in opperste nood verkeert, heeft hij geen andere optie dan zich te verlaten op zijn God, ook al wordt Hij niet ervaren. En die existentiële noodkreet krijgt zijn diepste lading in de titel ‘abba’. Vader, red mij uit deze nood. Nederlaag buigt deze Abba om tot overwinning, dood verandert Hij in eeuwig leven. Eli, Eli, Abba.

Bron: OJEC periodiek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s