Antwoord op Max Pam: Grachtengordel en Godwin


Afgelopen maadag pleitte ik in het EO-programma DIDD om het stempel ‘antisemitisme’ niet te snel overal op te plakken. Naast antisemitisme, bestaan ook andere vormen van antipathieën, zoals antijudaïsme, antizionisme en anti-Israëlisme (mijn woord). En die moet je wel kunnen scheiden. Ik beschuldigde de ‘grachtengordel’ om van het filosemitisme (naast bijvoorbeeld homoseksualiteit) een lakmoesproef van hun dualistisch wereldbeeld te maken: ben je beschaafd of een barbaar? Ik pleitte voor een gedifferentieerde kijk op dit verschijnsel, zodat we het beter zouden kunnen bestrijden. Volkskrantcolumnist Max Pam meent echter anders:

Max Pam vndt het niet fijn dat ik kritiek heb op de ‘grachtengordel‘, wat mij betreft waarschijnlijk omdat hij er zelf onderdeel van is. Bovendien eindigt hij zijn ‘kritiek’ met een redelijk duidelijke Godwin. En iedereen die buiten de grachtengordel leeft, weet dat deze vorm van argumentatie zo vaak gebruikt is, dat ie helaas tot op het bot versleten is. Niemand zit te wachten op een reductio ad Hitlerum. De strijd tegen elke vorm van haat en discriminatie, inclusief de verschillende vormen tegen het Joodse volk moet krachtig worden gestreden, maar niet als exclusieve lakmoesproef van beschaving.

Geef een reactie

