‘Geen zalvende leugens, maar eerlijke rampzaligheid’


Zijn kerkgebouwen over dertig jaar veranderd in kantoren en musea, of zullen er godshuizen overeind blijven? Afgelopen week sprak ik voor de PKN Overschie over de toekomst van de kerk in de stad. Ik deed enkele gepeperde uitspraken die het ND haalde. Uit de leader: “Cultuurtheoloog Frank Bosman wil geen ‘zalvende leugens’, maar ‘eerlijke rampzaligheid’ geven.” Ik doelde op de nabije toekomst, 30/40 jaar: alle kerken zijn of gesloopt of omgebouwd tot kantoorpanden. De beste zullen overleven als museum, als relict van een voorbij verleden.

Nog enkele quotes die het ND optekende: ‘God heeft niet beloofd het kerkgebouw niet alleen te laten. Hij heeft gezegd: waar twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik aanwezig. Hij zei niet dat dat per se in een kerkgebouw moet gebeuren.’

Bosman zegt te geloven in deeltijdpriesters of -predikanten: mensen die doordeweeks een andere baan hebben en zich in de weekenden vrijwillig inzetten in de gemeente. Hij vindt het te ver gaan om de dominee als een ‘uit de ruif etende parasiet’ te zien. ‘Maar inderdaad, om hem fulltime te moeten onderhouden met gemeentegeld, dat is niet meer te doen.’

Bron: Nederlands Dagblad

Geef een reactie

