Lachen met die christenen


Geloof en satire: het blijft een lastige combinatie. Niet alleen voor moslims, ook voor christenen. Kun je als christen ook satire gebruiken? En als je het gebruikt, zijn er dan ook grenzen? Deze vragen stelde het Nederlands Dagblad mij. Vanuit mijn boek God houdt wel van een geintje gaf ik graag antwoord. ‘Ik mag best tegen een kunstenaar zeggen dat ik vind dat iets niet kan, en dat ik de diepere laag niet zie. Daarmee verbied ik zijn werk niet, maar ik doe een moreel beroep op zijn geweten.’

‘Wij hebben allemaal zelfgemaakte godsbeelden en theorieën in ons hoofd zitten. Goede satire smijt die stuk. Daarnaast hebben gelovigen wel eens de neiging anderen de maat te nemen. Humor zorgt ervoor dat dat niet de overhand krijgt. Het leert je als gelovige bescheiden te zijn. Slechte humor staat alleen ten dienste van zichzelf. Dat is lachen om het lachen. Terwijl goede humor van zichzelf afwijst, naar een dieper liggend probleem.’

Bron: Nederlands Dagblad

Geef een reactie

