Games? Dat is geen hobby, dat is werk!


Het EO-programma Geloof & ’n Hoop Liefde zond vanavond een kort interview met mij uit over mijn passie voor games en theologie (op 17:40 min). Er is ook een bonusvideo van het hele interview. Voor de fans: ik speel Diablo III: Reaper of Souls, Limbo  en Assassin’s Creed: Brotherhood.

Op de EO-site nog een tip-vier. ‘Op vrijdagmiddag 5 december is Frank Bosman te gast in de uitzending van Geloof & ’n Hoop Liefde. Herman gaat bij de cultuurtheoloog op bezoek, die hem meer vertelt over de religieuze elementen in games. Volgens Frank hebben de onderstaande games de meeste verwijzingen naar religie.’

Mass Effect

In het spel Mass Effect 2 (2010) moet de speler in de gedaante van ruimteheld Shepard (m/v) de Melkweg van een zekere ondergang redden. BioWare heeft zichzelf overtroffen. De verhaallijn is dusdanig diep en gebalanceerd dat een vergelijking met het Star Wars-universum zich opdringt. Dit is mede te danken aan het werk van Drew Karpyshyn, een gelauwerd science fiction-schrijver, die voor de verhaallijn van de drie Mass Effect-spellen verantwoordelijk is.

Mass Effect zit vol met religieuze, zelfs christelijke verwijzingen. Zo heten de boeken van Karpyshyn, die de speltriologie literair omlijsten, onder andere Revelation (‘openbaring’, 2007), Redemption (‘verlossing’, 2008 ) and Ascension (‘hemelvaart’, 2009). Ook wordt de spiritualiteit van diverse buitenaardse wezens tot in detail beschreven, zonder een spoor van atheïstisch dedain. En de naam van de held ‘Shepard’ (‘herder’) spreekt ook boekdelen.

Bioshock Infinite

Bioshock Infinite is ongetwijfeld één van de beste spellen ooit gemaakt. Niet vanwege de gameplay of de graphics – hoewel die adembenemend zijn – maar vanwege één van de meest complexe verhaallijnen uit de moderne geschiedenis. Vergeet The Matrix, vergeet Inception, welkom in de vliegende stad Columbia en haar wrede profeet Comstock. ‘Wie niet gedoopt wordt en zijn zonden laat wegwassen, zal het nieuwe Eden niet binnengaan’.

In 2007 creëerde Ken Levine Bioshock: de stad op de bodem van de oceaan, geschapen door de superkapitalistische Andrew Ryan. Levine’s knappe commentaar-in-game-formaat op het superkapitalisme van de Russisch-Amerikaanse filosoof en romanschrijver Ayn Rand deed samen met een geweldige gameplay, bizarre plots twists en overtuigende personages Bioshock toetreden tot de absolute eredivisie van de gaming-industrie. Nu is Levine terug met Bioshock Infinite, en wederom verlegt hij de grenzen van zijn vakgebied. Levine geeft zelfs op het einde van het spel een vette knipoog naar zijn eerste schepping.

Metro: Last Light

De spellen Metro 2033 (2010) en Metro 2033: Last Light (2013, beiden van 4A Games) spelen zich af in de Russische hoofdstad Moskou, dat vernietigd is door een nucleaire Holocaust. De sporadische overlevenden hebben hun heil gezocht in de metrostelsels van de Russische hoofdstad. Geheel volgens de menselijke traditie bevechten de overlevenden elkaar in de metrotunnels op leven en dood om het bezit van schaarse goederen en leefbare schuilplaatsen.

De leefwereld van Metro 2033 en Last Light is een mensonwaardige, goddeloze en godloze wereld. Producent 4A Games onderstreept deze bijna metafysische verlatenheid in een bijzondere trailer, the Genesis trailer genaamd.“In the beginning God said, ‘Let there be light to burn away the darkness.’” De begeleidende beelden laten echter geen onbedorven, paradijselijke wereld zien, ondanks de expliciete verwijzing naar het eerste hoofdstuk van het bijbelboek Genesis. Dan verschijnt de Moskouse kathedraal van de Moeder Gods in beeld en de stem verhaalt: “Glorious creatures, chief of these were mankind who he created in his own image.” De mens is ver afgedreven van zijn goddelijke oorsprong. “To care for, to nurture,” voegt de verteller er cynisch aan toe.

Diablo 3

De game Diablo 3 is een goedgeslaagde mix tussen World of Warcraft (ook van Blizzard) en Kingdoms of Amalur. Het game-verhaal is een beetje voorspelbaar, maar de game-kosmologie is indrukwekkend: compleet met gevallen engelen, nefiliem, Lilith en Mephisto. Bovendien speelt het spel als een trein. Een aanrader voor elke fan van lichte RPG’s en verplichte kost voor elke zichzelf respecterende gametheoloog.

In het begin mediteerde de ene godheid Anu over zijn eigen bestaan. Hij stootte alle corruptie en slechtheid van zich af. Deze goddelijke dissonanten verdichtten zich tot een tweede wezen Tathamet, het Eerste Kwaad. Anu en Tahamet vernietigden elkaar na een oneindig lange kosmische strijd: uit Anu ontstonden de High Heavens met zijn zeven aartsengelen, en uit Tathamet ontstonden de Burning Hells met zijn zeven Prime Evils (waaronder Diablo en Mephisto). En dat is nog maar het begin van de kosmologie van de Diablo-serie.

Bron: Geloof & ’n Hoop Liefde (EO, NPO 1)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s